Skischoenen

Skischoenen zijn waarschijnlijkst het belangrijkste deel van je skiuitrusting. Toch wordt hier niet altijd de meeste aandacht aan besteed. En dat is jammer. Skischoenen maken of breken je dag (of weekend, week of, lucky you, seizoen). Waar de markt voor ski’s weinig echte innovaties laat zien, zijn er op het gebied van skischoenen tal van ontwikkelingen gaande. Fijn, want goede skischoenen verbeteren je skiprestaties én zorgen voor minder blessures en ongevallen tijdens de wintersport. Je hebt dus alle redenen om extra aandacht te besteden aan dit belangrijke item.

 

Skischoenen kopen

Voor het kopen van skischoenen hebben we één gouden tip: Neem de tijd. Je brengt straks veel tijd in de schoenen door en de skischoenen kunnen je wintersport vakantie de komende jaren maken of breken. Neem dus ruim de tijd om je te oriënteren en de schoenen te passen.

Als je skischoenen gaat passen doe dit dan bij voorkeur in de middag. Doorgaans worden je voeten gedurende de dag ongeveer een halve maat groter door het verwijderen van bloedvaten in je voeten.

Neem ook altijd een paar eigen skisokken mee om schoenen te passen. Zo voorkom je dat je in de winkel schoenen past met sokken die dikker of dunner zijn dan de sokken die je straks meeneemt op wintersport.

Voordat je de schoenen meeneemt op vakantie moet je ze eigenlijk minimaal een uur aangehad hebben. Wij adviseren je om gewoon thuis te werken of tv te kijken met je schoenen aan. Na een uur merk je of de schoen ergens gaat knellen of dat deze perfect zit. In het laatste geval is het een blijvertje. .

Voor het kopen van skischoenen hebben we één gouden tip: ‘Neem de tijd’.

Skischoenen passen voor de aankoop

Als je goed voorbereid in de winkel een paar mooie schoenen gevonden hebt. Of als je online een paar schoenen besteld hebt die je gaat passen, volg dan de volgende stappen.

  • Let bij het passen van de skischoen op de zogenaamde flexindex. Over de flex van de schoen lees je hieronder meer, maar kort gezegd bepaald deze de stijfheid van je schoen. Houd hierbij rekening met je niveau (beginnende skiërs een lagere flex, gevorderde skiërs kunnen een hogere flex nemen) en met je eigen gewicht (zware wintersporters kunnen beter een lagere flex hebben omdat het lichaamsgewicht voor extra druk zorgt).
  • Doe bij het passen van nieuwe skischoenen je eigen skisokken aan.
  • Maak de gespen los en trek de skischoen staand aan. Sluit de gespen van onder naar boven zodat de schoen strak om de voet en het scheenbeen valt (maar niet te strak, de schoen mag nergens knellen!). Als je de gespen hiervoor in de strakste positie moet plaatsen, dan is deze schoen niet geschikt voor jou. Zoek een smallere schoen waarbij je de optie laat bestaan om hem tijdens het skiën strakker te kunnen zetten.
  • Test nu of je hiel stabiel gefixeerd is. Je hiel mag niet omhoog komen in de schoen.
  • Ga zoveel mogelijk rechtop staan in de skischoenen. Je puntje van je tenen moet nu net de voorkant van de skischoen raken. Als je tenen de voorkant van de schoen raken, neem dan een maat kleiner. De meeste skiërs skiën op te grote schoenen. Zonde, want hiervan kan je koude voeten krijgen tijdens het skien en kunnen je voeten verkrampen.
  • Leun nu voorover door je knieën. Je scheenbeen moet nu goed tegen de schacht duwen, je tenen mogen de voorkant van de schoen niet meer raken en je hiel moet goed gefixeerd zitten. Als je tenen nog steeds tegen de voorkant van de schoen aankomen, dan zijn de schoenen te klein en moet je een groter exemplaar proberen.
  • Zit alles goed? Laat de schoenen dan, zoals hierboven beschreven, een uur aan je voeten zitten. Dit kan natuurlijk ook thuis.

De maat van de skischoenen

Hoe zit het nou met die maat? De maat van skischoenen wordt niet uitgedrukt in reguliere schoenmaten, maar in zogenaamde MondoPoint (MP). Om jouw skischoenmaat te bepalen kan je onderstaande tabel gebruiken, of je voet opmeten op onderstaande manier.

Skischoenmaat in MondoPoint bepalen

  • Mondopoint skischoenen maat bepalenZet je voet, met skisokken aan, op een blad papier.
  • Volg de omtrek van je voet met een potlood.
  • Meet nu de lengte van de grootste teen tot de hiel.
  • Tel hier nog 5 millimeter bij op, en je hebt de MondoPoint maat van jouw skischoenen.

Let op: Ondanks dat het hier een gerenommeerd systeem betreft, wijken de maten van verschillende merken onderling van elkaar af.

Grofweg kan de volgende tabel aangehouden worden om op basis van schoenmaat de skischoenmaat te bepalen.

Omrekentabel voor skischoenen in damesmaten

Maat (EU) 35 36 36.5 37 38 38.5 39 40 40.5 41 42
MP (cm) 22 22.5 23 23.5 24 24.5 25 25.5 26 26.5 27

 

Omrekentabel voor skischoenen in herenmaten

Maat (EU) 40 41 41.5 42 42.5 43 44 44.5 45 46 46.5
MP (cm) 25.5 26 26.5 27 27.5 28 28.5 29 29.5 30 30.5

 

De opbouw van skischoenen

Een skischoen is in de basis opgebouwd uit twee delen: de buitenschaal en de binnenschoen. Naast de kleur en andere overige features is bij de buitenschaal met name de flexindex van belang. Welke flexindex voor jou geschikt hangt af van je niveau en je gewicht. Let bij de binnenschoen vooral op de omsluiting van de voet en comfort (en kwaliteit) van het materiaal. Mocht de binnenschoen niet helemaal goed omsluiten, of heb je bij binnenschoenen doorgaans hetzelfde probleem, wat eigenlijk aan je eigen voeten ligt? Overweeg dan een inlegzooltje voor de skischoen.

Buitenschaal van de skischoen

De buitenschaal is de harde buitenkant van de schoen. De stijfheid van het materiaal wordt aangegeven in flex. Hoe hoger de flexindex, des te stijver de skischoen. De flex kan variëren van 60 tot 140. Een uitzondering hierop zijn kinderskischoenen, die hebben over het algemeen een flex van 40.

Overigs laat de flex van een skischoen zich moeilijk vergelijken. Een flexindex van 60 van het ene merk is niet hetzelfde als bij het andere merk. Het blijft dus een kwestie van proberen en vergelijken.

Je ervaart een hoge flexindex in de druk op je scheenbeen en het overbrengen van de beweging op de ski. Een stijvere schoen, met een hoge flexindex brengt de beweging van de schoen naar de ski directer over. Dat is fijn voor gevorderde skiërs omdat die hiermee meer stuurprecisie ervaren.

Een lagere flexindex is minder precies in het overbrengen van de beweging, daarom moet er wat actiever geskied worden, maar is de schoen bij ‘foutjes’ ook wat vergevingsgezinder. Het belangrijkste is, dat je een flex kiest die bij jouw skistijl en lichaamsgewicht past. Kort gezegd kan een beginnende skiërs beter voor een lagere flex kiezen en een gevorderde skiër voor een hogere flex. Wintersporters met veel gewicht kunnen weer beter een lagere flexindex nemen omdat het gewicht extra druk geeft om de schoen. Er is maar één manier om erachter te komen of je de juiste flex te pakken hebt, en dat is door de schoen te testen.

Test of de flexindex van de schoen comfortabel voor jou is door te kijken of je bovenin genoeg kracht kan zetten op de schoen. Een te stijve schoen, gaat ten kosten van comfort. Daarbij in de omgevingstemperatuur ook nog eens van invloed op de stijfheid van de buitenschoen. Bij koude temperaturen, kan de stijfheid van de schoen tot nog wel 20% toenemen!

Binnenschoen van de skischoenen

binnenschoen skischoenDe binnenschoen kan je uit de buitenschoen halen om zo te passen. Het is belangrijk dat de binnenschoen goed om de voet sluit. Als je de skischoen dicht hebt, moet deze zo strak zitten dat je over je hele voet wat druk voelt. Maar de schoen mag nergens knellen. Je hebt binnenschoenen van foam die vrij dun zijn (deze vind je vaak in de schoenen met een hogere flex) of binnenschoenen van wat dikker en zachter materiaal. De dunne binnenschoenen zijn weer beter voor het doorgeven van de beweging dan de dikkere materialen. Waar de dikkere materialen naar verloop van tijd ook wat van de dikte verliezen waardoor de schoenen ruim gaan zitten. In dat geval zal de laatste variant skischoen dus eerder vervangen moeten worden.

De laatste tijd zijn binnenschoenen op maat steeds populairder geworden. Fischer speelt hier met Vacuum Comfort Fit perfect op in. Er wordt een afdruk van jouw voet gemaakt en hier wordt de binnenschoen omheen gemaakt. Deze binnenschoen past in de standaard buitenschoen et voila, je hebt een skischoen die gegoten zit. Ook zijn er steeds meer bootfitters op de markt die een standaard schoen kunnen aanpassen naar jouw voeten. Of die een complete skischoen (binnenschoen en buitenschoen) op maat maken.

Onderhoud skischoenen

Als je dan een perfect paar skischoenen hebt gevonden (waar je ongetwijfeld meer aan hebt uitgegeven dan je eigenlijk van plan was). Dan wil je er zolang mogelijk plezier van hebben. Met onderstaande tips houdt je je skischoenen in topconditie.

  • Sluit de gespen als je de schoenen uit hebt getrokken. Sluit ze niet te strak. Op deze manier behouden je schoenen hun vorm.
  • Laat je schoenen na elk gebruik goed drogen. Huur hiervoor een skilocker of koop speciale verwarmingselementen voor in je schoenen.
  • Wissel je skischoenen om voor gewone schoenen bij het apres skiën. Zo voorkom je beschadigingen aan je schoenen. (en het zit natuurlijk ook nog eens veel lekkerder)
  • Haal aan het einde van je vakantie de binnenzool uit de buitenschoen. Neem zowel de binnenschoen als de buitenschoen af met een sopje en laat ze los van elkaar goed drogen. Als alles droog is, voeg ze dan weer samen en berg de skischoenen op.
  • Bewaar je schoenen altijd op een donkere, koele en droge plek (liefst in de daarvoor bestemde tas).

Skischoenen vervangen

Hoelang gaan skischoenen mee? Dat is geheel afhankelijk van wat je ermee doet, hoe intensief ze gebruikt worden en de kwaliteit van de skischoenen. De grootste slijtage vindt doorgaans plaats aan de buitenschoen. Het plastic droogt uit en wordt broos. Iedereen kent de verhalen van mensen die al 10 jaar met hun skischoenen doen. Maar helaas kennen we ook verhalen van mensen die op de piste staan als de zool van hun skischoen breekt. Geen pretje. En dan ben je dus gewoon te laat met het vervangen van je skischoen.

Vervang bij intensief gebruik (meerdere weken per jaar) je skischoenen (preventief) eens in de vijf jaar. Bij minder intensief gebruik (een of twee weken per jaar) kan je zo’n zeven jaar met je skischoenen doen. Zo ben je uitdroging voor. Daarbij voorkom je met het tijdig vervangen van je schoenen dat de zool dermate versleten raakt, dat deze niet goed meer in de binding van je ski past. Je kan je voorstellen dat dit onveilige situaties oplevert.

Kortom, onderhoud je schoenen ieder seizoen en vervang ze om de paar jaar.