goede voornemens wintersport
Fotocredits: Nadia Jabli Photography

Een nieuw jaar, nieuwe kansen. In december hadden we tijd voor bezinning en nu is er weer volop energie voor plannen en activiteiten. Vorig jaar stonden onze goede voornemens voor wintersporters in het teken van uitdaging en vernieuwing. Dit jaar kiezen we voor gezondheid en veiligheid. Wil je in 2019 gezond, fit en veilig op wintersport? Dan zijn deze goede voornemens voor jou!

1. Check je beschermingsmateriaal

Controleer voordat je op wintersport gaat je skihelm en skibril op krassen, deuken of andere beschadigingen. Is je skihelm beschadigd? Of heb je hem al langer dan vijf jaar? Dan is het tijd om je skihelm te vervangen. Hier vindt je een overzicht van de beste skihelmen. Ook een skibril is beschermingsmateriaal. Het beschermt je ogen en zorgt voor goed zicht onder alle omstandigheden.

Bedenk dan of het dit jaar misschien tijd is om een rugbeschermer aan te schaffen.

En schaf tot slot een tube zonnebrandcrème aan. Want op de piste is de UV-straling een stuk sterker dan in Nederland. Ook op dagen dat je de zon helemaal niet ziet.

beschermingsmateriaal voor wintersporters
Hier beschermd met CP vizierhelm Carachillo en Komperdell rugbeschermer

2. Nooit zonder warming up de piste op

De meeste wintersporters vergeten een warming up. Terwijl je hiermee het meest voorkomende ski-leed makkelijk kan voorkomen. Dus na het ontbijt even opwarmen en strekken. En eenmaal bovenop de piste aangekomen even stampen en draaien met je armen. Zo zijn je spieren warm en kan je een onverwachte beweging beter opvangen.

Elke dag een warming-up op de piste

3. Elke dag een goed ontbijt

Skiën is sporten. En dus verbrand je veel calorieën. Zorg ‘s morgens voor een goed ontbijt, zodat je fit bent en genoeg energie hebt om van je tijd op de piste te genieten. Daarbij is een goed ontbijt gewoon lekker. En gezellig (we gaan er vanuit dat je voor aangenaam reisgezelschap hebt gezorgd voor je wintersport).

Dus boek ontbijt in je hotel, bestel elke ochtend broodjesservice of begin je dag met een wandeling naar de bakker. Echt, je zult ons dankbaar zijn als je op de piste staat.

Wintersport begint met een goed ontbijt.

4. Schaf een paar goed skisokken aan

Het belang en effect van een paar goede skisokken wordt (helaas) nog vaak onderschat. Een paar van de beste skisokken kan een wintersporter enorm gelukkig maken. Wie eenmaal een paar goede skisokken bezit, wil nooit meer wat anders. Geen koude voeten, geen pijnlijke voeten, geen zweetvoeten. Echt, een paar sokken maken een groot verschil.

Doe jezelf dit plezier en schaf een paar van de beste skisokken voor jouw skistijl aan. We hebben dit een brede selectie aan skisokken getest, en daar zit ook zeker iets voor jou bij.

5. Een ontspannen après ski

Natuurlijk is het heerlijk om na een lange dag op de piste de après ski bar in te duiken en daar je ding te doen. We hear you.

Maar in het kader van gezond en fit zou je eens kunnen proberen om een middag in de thermen door te kunnen brengen. Neem een boek mee, meld je voor twee uur ‘af’ bij je reisgezelschap en geniet van ontspanning in zwembad en sauna. Wil je jezelf optimaal verwennen? Boek dan een massage of een gezichtsbehandeling. Na een dag in de kou voelt dit letterlijk als een warm bad om je lichaam. En je hebt het gewoon verdient, na een dag van inspanning.

Thermen Aqua-Dome in Längenfeld

6. Overweeg 2 uur skiles of snowboardles te nemen

Natuurlijk kan je fantastisch skiën! Wij ook 🙂

Maar toch is het altijd weer interessant om een paar uur met een skileraar door te brengen. Die kijkt net iets kritischer naar je techniek waardoor je net dat beetje verder komt. En daarmee glijdt je vervolgens met iets meer controle / zelfvertrouwen of plezier over de piste. Of door de poeder. Maar net wat je graag wil leren natuurlijk.

Zo koos is vorig jaar voor korte bochten op hoog tempo. Dit jaar wordt het voor mij off piste skiën…
Er is altijd wat te leren.. En daarbij is het gewoon leuk om met een leraar onderweg te zijn en alle insider tips te horen. Want je hoort van alles tijdens de ritjes met de skilift.

wintersport in skigebied Obertauern
Op pad met een skilerares

 

 

 

 

 

1 Commentaar

  • Kirsten,

    Leuk artikel en ook voor jouw een sneeuwrijk 2019 toegewenst!

    Ontbijt is inderdaad erg belangrijk, zeker tijdens mijn wintersportvakantie maak ik er dagelijks gebruik van.
    Het hotel waar wij verblijven heeft een zeer ruim assortiment, van de typische Oostenrijkse broodjes (Semmel) tot muesli en alles wat daartussenin zit. Meestal neem ik spek met eieren en enkele sneetjes charcuterie tussen mijn broodjes.
    Daarbij een heerlijke kop koffie en natuurlijk een glas vers fruitsap.
    Een banaan en enkele stukjes exotisch fruit werk ik ook mee naar binnen.

    Dan heb ik meestal al voldoende binnen om er stevig tegenaan te kunnen.
    Op de piste eet ik dan een energiereep, een Snickers of Mars of peperkoek met pindakaas.
    ‘s Avonds in het hotel genieten we dan weer van een bijzonder lekker 3 gangenmenu.

  • Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Eerder verschenen
    Skischoenen kopen: de beste skischoenen en tips voor aanschaf
    Ook interessant
    Bergen sneeuw (130 cm!) onderweg naar Oostenrijk