In de race om het grootste en belangrijkste skigebied van Oostenrijk te worden, investeren de skigebieden van Saalbach, Kaprun en Zell am See deze zomer meer dan 100 miljoen euro. Het geld wordt voornamelijk gebruikt voor de bouw van maar liefst 3 nieuwe skiliften.

Ski Alpin card: één skipas voor drie skigebieden

Komende winter kan je een skipas kopen die geldig is in alle drie de skigebieden. Met de ‘Ski Alpin Card’  kan je dan skiën of boarden in Skicircus Saalbach-Hinterglemm-Leogang, Schmitten Zell am See en Kitzsteinhorn Kaprun. Met de Ski Alpin Card kan je over 408 pistekilometer afdalen en gebruik maken van 121 skiliften. Deze kaart is overigens niet nieuw, hij bestaat al sinds 2002. Wat wel nieuw is, is dat je straks vanuit Saalbach naar Zell am See kan skiën. Om dit mogelijk te maken en om het wintersporters nog meer naar de zin te maken, worden er op dit moment maar liefst drie nieuwe liften gebouwd:

  • 3K Konnection, waarmee je vanuit het dorp Kaprun direct naar de gletsjer Kitzsteinhorn kan.
  • Verlenging van de Zell am See Xpress om Zell am See met Viehhofen te verbinden.
  • Modernisering Zwölferkogelbahn in Hinterglemm.
Bouw Bergstation Zwölferkogel in Berwang
Bouwwerkzaamheden bij de Zwölferkogel. Foto: Facebook.com

3K-connection verbinding tussen Kaprun en de gletsjer

Onder het motto: “Wij verbinden wat samen hoort.”, wordt er in Kaprun deze zomer keihard gewerkt aan het project 3K-connection. Middels nieuwe verbindingslift wordt het gletsjerskigebied van Kaprun direct aangesloten op de Maiskogel, de ‘Hausberg’ van Kaprun. Vorig jaar werd het eerste deel van de verbinding gerealiseerd, de 10-persoonsgondel naar de Maiskogel. Eind dit jaar moet dan ook de liftverbinding tussen de Maiskogel en Langwied worden gerealiseerd. Vanaf 30 november dit jaar is het dan mogelijk om vanaf het centrum van Kaprun (768 meter), middels zes aaneengesloten skiliften, naar de top van de gletsjer (3.029 meter) te gaan.

Met het project is een investering van meer dan 80 miljoen euro gemoeid.

Voor de liefhebbers: alle details van de nieuwe 3K Konnection

Liftsysteem: 32 persoons gondel.
Gereed: 14 dcember 2019.
Capaciteit: 2.700 Personen / uur.
Snelheid: 8 Meter/ seconde.
Duur: ca. 9:06 Minuten.
Hoogte Dalstation: 1.570 meter boven zeeniveau.
Hoogte Bergstation: 1.975 meter boven zeeniveau.
Hoogteverschil: 405 meter.
Lengte: 4.311 meter.
Investering: ca. 83 miljoen euro.

 

Verlenging Zell am See Xpress naar Viehhofen

Vanaf komende winter kunnen wintersporters vanuit het dorpje Viehhofen met een nieuwe gondel naar het skigebied van Zell am See. De nieuwe skilift wordt direct aan de provinciale weg gebouwd en is de eerste skilift die je straks tegenkomt als je het Glemmtal richting Saalbach-Hinterglemm in rijdt.

Omdat het al mogelijk is om vanuit skigebied Saalbach naar Viehhofen af te dalen (piste 68), is het straks mogelijk om vanuit Saalbach, Hinterglemm, Leogang of Fieberbrunn helemaal tot aan Zell am See te skiën of te boarden. Hou er wel rekening mee dat je op de terugweg een stukje met de skibus moet. De skilift die voor de verbinding moet zorgen tussen Viehhofen en Saalbach wordt pas in 2023 verwacht.

Voor de liefhebbers: alle details van de nieuwe Zell am See Xpress op een rij

Liftsysteem: 10 persoons gondel.
Gereed: 7 december 2019.
Capaciteit: 2.800 Personen / uur.
Snelheid: 6 Meter/ seconde.
Duur: ca. 4:40 Minuten.
Hoogte Dalstation: 1.060 meter boven zeeniveau.
Hoogte Bergstation: 1.620 meter boven zeeniveau.
Hoogteverschil: 560 meter.
Lengte: 1.550 meter.
Investering: ca. 14 miljoen euro.

Zell am See Xpress
Impressie van de nieuwe Zell am See Xpress (foto: schmitten.at)

Modernisering Zwölferkogelbahn in Hinterglemm

Tegelijkertijd met de bouw van de nieuwe liften in Viehhofen en Kaprun, wordt in Hinterglemm druk gebouwd aan een nieuwe 10-persoonsgondel die op de plek moet komen van de verouderde Zwölferkogelbahn. De nieuwe gondel is sneller en comfortabeler en moet Saalbach helpen om eindelijk de organisatie van het WK Alpineskiën (in 2025) binnen te slepen.

Wij waren afgelopen winter nog in skigebied Saalbach en zijn ook nog met deze skilift gegaan. Deze was weliswaar wat minder modern dan de rest van het skigebied, maar nog lang niet zo verouderd als bijvoorbeeld de Flying Mozart in Wagrain.

Voor de liefhebbers: alle details van de nieuwe Zwölferkogelbahn op een rij

Liftsysteem: 10-persoons gondel.
Gereed: december 2019.
Capaciteit: 3.500 personen / uur.
Snelheid: 6 meter/ seconde.
Duur tot middelstation: 4 minuten en 50 seconden.
Duur tot bergstation: 8 minuten en 10 seconden.
Hoogte dalstation: 1.060 meter boven zeeniveau.
Hoogte middelstation: 1.530 meter boven zeeniveau.
Hoogte bergstation: 1.984 meter boven zeeniveau.
Hoogteverschil: 924 meter.
Lengte: 2.662 meter.
Investering: ca. 25 miljoen euro.

Bergstation Zwölferkogel Saalbach Hinterglemm
Het bergstation van de nieuwe Zwölferkogel komt op precies dezelfde plek.

Worden deze skigebieden zo aantrekkelijker voor jou?

Door de bouw van de nieuwe liften groeien de skigebieden van Saalbach, Zell am See en Kaprun meer en meer naar elkaar toe. We zijn heel benieuwd wat onze lezers daarvan vinden. Worden deze skigebieden voor jou interessanter nu het skigebied groter en moderner wordt? Of juist niet? Laat je het ons weten via het opmerkingenveld onder het artikel?

 

0 Commentaren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerder verschenen
5x skihelm aanbiedingen die je niet wil missen
Ook interessant
Het skiseizoen start vandaag!