Ski’s zijn er in alle soorten en maten. En als je de specificaties van ski’s bekijkt, of reviews leest, dan vliegen de technische termen je om de oren. In deze reeks proberen we wat meer uit te leggen over wat met die termen wordt bedoeld. En belangrijker nog: wat je ermee moet. Dit artikel gaat over de kern en materialen van ski’s.
Kern – meestal hout
De meeste ski’s hebben een houten kern. Er zijn wel goedkope beginnersski’s met een schuim- of composietkern, maar die kom je nog maar zelden tegen buiten de beginnerscategorie bij het verhuur. Een houten kern zorgt voor blijvende en voorspelbare eigenschappen.
In skikernen worden verschillende houtsoorten gebruikt, die verschillende eigenschappen hebben.
De stijfheid en het gewicht zijn daarbij de belangrijkste factoren die fabrikanten proberen te beïnvloeden. Stevige, zware houtsoorten zoals beuken of essen zorgen ook voor stevige, zwaardere ski’s. Soepelere en lichtere houtsoorten zoals populier en paulowna hebben het tegenovergestelde effect. Houtsoorten in een kern worden vaak gemengd om de perfecte mixt van eigenschappen te krijgen.
Laminaten
Er zijn twee belangrijke laminaten die in ski’s worden gebruikt: metaal en carbon. Het metaal is meestal Titanal. Dat is de merknaam van een aluminiumlegering die in ski’s en tennisrackets wordt gebruikt. Daar zit dus geen titanium in (als dat wel zo was, zouden ski’s veel zwaarder en vooral vele malen duurder zijn).
Metaal in een ski zorgt voor goede demping.
Trillingen worden goed geabsorbeerd, wat een stabiel gevoel geeft. Het biedt ook wat stevigheid in de ski. Basalt is ook een materiaal dat demping biedt, maar geeft een wat doffer, minder energiek gevoel dan Titanal.
Carbon is sinds een jaar of 10 zeer populair. Ook carbon biedt wat stijfheid, maar niet de demping die metaal biedt. Wel is carbon erg licht qua gewicht. Dus als je wat stijfheid wil maar een lichte ski, dan vind je er meestal carbon in. Ski’s met carbon erin kunnen de neiging hebben een beetje ‘pingig’ or ‘ratelend’ te voelen: alle trillingen trillen door in de binding, skischoen en je benen.
Lijm, glasvezel en epoxy
Niet alle ski’s hebben metaal of carbon erin. Soms is het een kern, wat glasvezel en dat is het. Alle ski’s hebben wel veel lijm en epoxyhars in hun constructie. Anders zou de boel snel uit elkaar vallen. Ook deze materialen hebben eigenschappen, zorgen voor demping en wat gewicht. Moderne ski’s zonder lijm of epoxy bestaan echter niet.
Aan de constructie en het materiaal van een ski kan je dus tot op zekere hoogte aflezen wat voor gevoel je ervan kan verwachten op de sneeuw.
Vragen over het materiaal van ski’s?
Hierboven heb ik een korte en bondige uitleg gegeven welk materiaal voor ski’s gebruikt wordt en wat dat betekent voor jou als wintersporter. Heb jij na het lezen van dit artikel nog vragen? Laat dan een reactie achter via het opmerkingenveld hieronder.
Ik ben pas op latere leeftijd gaan skiën, maar vanaf het eerste moment verslaafd. Daarna ben ik vrijwel meteen op zoek gegaan naar de juiste ski voor mij. Die zoektocht heeft mijn fascinatie voor skimateriaal, testen en reviewen aangewakkerd. Mijn eigen website gigiski.com is daar het product van.
Voor op-Wintersport schrijf ik voornamelijk over skimateriaal. Vanuit het oogpunt van de consument en eerlijk en objectief, zoals ik altijd al doe. Mijn passie en ervaring zet ik ook in skigebieden onder de loep te nemen en te beschrijven. Om zo mensen te helpen betere keuzes te maken en teleurstellingen te voorkomen.
0 Commentaren