Een belangrijk aspect om op te letten bij de aanschaf van skischoenen is de flex. Maar wat zegt dit getal nou eigenlijk? En hoe weet je welke flex jouw skischoenen moeten hebben?

In dit artikel leggen we je haarfijn uit hoe het zit met de flex en hoe je de juiste stijfheid voor jouw skischoen kan bepalen.

Flex staat voor flexibiliteit

De flex van een skischoen is een indicator voor hoeveel kracht er nodig is om de schacht van de schoen naar voren te ‘flexen’. Hoe stijver de skischoen, des te meer kracht heb je nodig om je enkel te buigen. De stijfheid van een skischoen wordt aangegeven middels de ‘flexindex’ welke voor volwassenen tussen de 50 (heel flexibel) en 130 (zeer stijf) ligt. De flex staat aangegeven met een sticker aan de buitenkant van de skischoen.

Flexindex verschilt per merk

Helaas is er voor het bepalen van de flex (nog) geen gestandaardiseerde methode. De flexindex kan daarom per merk sterk verschillen. Hou daarom nooit vast aan een bepaalde stijfheid als je nieuwe skischoenen gaat kopen, maar beoordeel de schoen altijd door te passen (en uit te proberen indien mogelijk).

Hieronder gaan we dieper in op het bepalen van de juiste flexindex voor jouw skischoenen.

flexindex beginner

Flex-index voor heren

Ski NiveauBeginnerErvarenGevorderdExpert – Race
Flex Index 60-80 85-100 110-120 130+
Flexibel Medium Stijf Zeer Stijf

Beginnende skiërs het beste skischoenen met een flex tussen de 60 en 85 kunnen nemen.

Ervaren mannelijke skiërs (met gemak een rode piste) kunnen een skischoen met flex tussen de 85 en 100 nemen. De hogere stijfheid van de schoen zorgt voor een directer overbrengen van (subtiele) beweging. Hierdoor kost het skiën minder moeite en kan je meer snelheid maken dan met skischoenen voor beginners.

Ben je een gevorderde skiër (zelfverzekerd alle pistes af)? Kies dan voor een skischoen met een flex tussen de 110 en 120. 

Flex-index voor dames

 

Ski niveauBeginnerErvarenGevorderdExpert – Race
Flex Index 60-80 85-100 110-120 130+
Flexibel Medium Stijf Zeer Stijf

Omdat dames doorgaans een lager BMI en kleinere voeten dan mannen hebben, verschilt de flexindex tussen vrouwen en mannen.

Beginnende skiërs de beste ervaring hebben met een flex tussen de 50 en 60. De schoenen geven makkelijk mee en je ervaart daardoor gemak bij het maken van bochten.

Ervaren vrouwelijke skiërs (rode piste) kunnen het beste een flex tussen de 65 en 80 kiezen. Deze skischoenen zijn iets stijver maar maar geven daardoor de beweging ook directer door aan de ski. Je hoeft daardoor minder hard te ‘werken’. 

Zeer ervaren skiërs een flex tussen de 85 en 110. Deze schoenen zijn zeer stijf en brengen bewegingen zeer direct over.

flex bij skischoenen

Racen, carven of poeder skiën?

Behalve je skitechniek is ook het terrein waarin je gaat skiën belangrijk bij de bepaling van jouw flexindex.

Voor lange bochten of skiën in poeder is een lagere flex geschikter.

Int het park is een nog lagere flex aan te raden.

Voor korte bochten en fanatiek skiën is een iets stijvere skischoen aangenamer. 

flex skischoen voor beginners, skiën in Wagrain

De invloed van lengte en gewicht op de flex

Tot slot spelen je lengte en gewicht een rol bij het bepalen van de juiste flexindex voor jouw skischoenen.

Wanner je relatief klein en licht bent, kan een hoge flexindex je beperken.
Iemand meer meer lengte en gewicht kan daarentegen vaak best overweg met een stijvere skischoen. 

Houdt hier rekening mee wanneer je veel groter of kleiner bent dan gemiddeld en pas jouw flex hierop aan.

Hopelijk zijn hiermee alle jouw vragen over de flexindex beantwoord. In dit artikel lees je alle informatie over skischoenen en waar je op moet letten bij de aanschaf van nieuwe skischoenen

 

0 Commentaren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerder verschenen
Review: CP Camurai skihelm met vizier in de test!
Ook interessant
6 leuke skigebieden in de buurt van Salzburg