Het Italiaanse kledingmerk Colmar bestaat 100 jaar. En dat bijzondere jubileum laten ze niet zomaar voorbij gaan. Vanaf 1932 staat Colmar aan de wieg van de wintersport met inventieve kledingstukken gericht op wedstrijdskiërs. Voor het 100 jarig jubileum zetten ze één keer de foto’s op een rij in de vorm van een online docu. En die is voor ons wintersporters, echt het bekijken waard. We lopen je hieronder graag door de hoogtepunten van de online docu heen.

Santa Caterina Valfurva 1993 nella foto: Foto di gruppo di Stefania Belmondo Gabriella Paruzzi e Manuela Di Centa. Foto Aldo Martinuzzi

100 jaar Colmar: entree in de wintersport met de vleermuisjas

Het begon allemaal in 1923 in het Italiaanse Monza. Hier begonnen Mario en Irma Colombo met een klein hoedenbedrijf. Rond 1930 kwam kwam het merk voor het eerst met bedrijfskleding en in 1932 houdt Colmar zich bezig met innovatieve skikleding. Het begin met de zogenaamde Thirring-jas voor Leo Gasperl, op dat moment de snelste skiër ter wereld. Met de Thirring-jas liet Colmar direct haar signature zien, innovatieve kleding voor wintersporters.

100 jaar colmar vleermuispak
Het ‘vleermuispak’ voor Leo Gasperl.

Aan de top van skisport

Vanaf 1932 gaat Colmar steeds een stapje verder op weg om atleten en skiërs van producten te voorzien die prestaties verbeteren. Dit leidde in 1950 tot het baanbrekende aerodynamische ski jack van Zeno Colò, de eerste wereldkampioen van de reuzenslalom.

In de jaren ’60 en ’70 ontwikkelt Colmar steeds innovatievere skikleding voor atleten. Van thermokleding tot racepakking, de top van de skiwereld wordt gekleed door het Italiaanse modehuis voor de beste prestaties.

De kleurrijke jaren ’80 en ’90 van Colmar

Daarna gaat het hard. Colmar gaat de jaren 80 en 90 kleurrijk tegemoet. In 1986 wordt de Italiaanse skiër Alberto Tomba een internationale superster en krijgt Colmar een enorme bekendheid. Vanaf dit moment wordt Colmar bekend bij het grote wintersport publiek en worden overal door Europa Colmar winkels geopend.

Uitgegroeid tot mode icoon

Vanaf het jaar 2000 is technische skikleding niet meer weg te denken van de piste en al lang niet meer alleen voor atleten. Colmar introduceert in 2009 de Originals lijn, voor alledaags gebruik. Het merk wordt gelijk door de modewereld omarmt.

100 jaar Colmar, op naar een duurzame toekomst

De laatste jaren van de eerste eeuw van Colmar staan in het teken van duurzaamheid van stof tot kledingstuk en de terugkeer naar ethische regels. De plek waar de ziel van het bedrijf altijd al heeft gezeten. Zowel de Originals collectie als de Colmar Ski collectie zijn ondertussen uitgegroeid tot geliefde merken. De skicollectie is nog steeds technisch, maar nu met minimale impact voor het milieu. Daarbij wordt de Ski collectie zo ontworpen dat je hem ook naast de piste kan dragen. Het minimalistische, tijdloze design in combinatie met de duurzame kwaliteit zorgt ervoor dat de collectie jarenlang meegaat. Op deze manier eert de huidige (vierde) generatie Colombo, de legende van hun grootouders, Colmar oprichters Mario en Irma.

Dit was slechts een voorproefje van de online docu van 100 jaar Colmar. De hele tijdslijn, met nog veel meer nostalgische beelden en anekdotes vind je op de website van Colmar.

Eerder verschenen
5 toffe dingen die je moet weten over wintersport in Wallis
Ook interessant
Help, mijn ski gaat niet aan!