Ieder jaar tijdens de wintersport zijn er weer vele ongevallen. Enkele grote halen het nieuws. Maar van het merendeel hoor je niks. De verdraaide knie of zere schouder lijken geaccepteerd alsof het er nou eenmaal bij hoort. Knieën hebben trouwens het meest te leiden onder de wintersport.

Wintersport warming up voorkomt blessures

Eigenlijk is het ook niet zo gek. De meeste wintersporters zijn niet elke dag de hele dag aan het sporten. Toch doe je dit tijdens de skivakantie opeens wel. En dan gaan veel wintersporters ook nog eens zonder warming-up de piste op. Terwijl juist een goede warming-up heel veel blessures en klein leed kan voorkomen.

Niet voor niets noemden we ‘de wintersport warming-up’ als één van de goede voornemens voor wintersporters in 2019. Maar hoe ziet een goede wintersport warming up er uit? We vroegen Floor van Ameyden, professioneel skiester, naar haar tips. En daarmee stelden we onderstaande wintersport warming-up samen.

Zo ziet een goede wintersport warming-up eruit

Voor je de piste op gaat is het belangrijk om je spieren warm te maken, je buikspieren te activeren én goed te stretchen. Een goede warming-up zorgt ervoor dat je spieren klaar zijn om in te spannen en maakt je lichaam warm voor het opvangen van onverwachte begingen.

Voor het ontbijt

Floor verteld over haar warming-up voor skiën: Gelijk na het opstaan doe ik altijd een kleine ochtend stretch waarin ik heel simpel op een matje de grote spiergroepen even ‘aanzet’. Natuurlijk is menig mens niet de flexibelste als hij/zij uit zijn bed komt en daarom gaat het er na het opstaan vooral om dat je spieren even wakker worden.

Daarbij doe ik vaak ook nog 3 tot 4 buik- en rugspier oefeningen. Alles ongeveer 10 herhalingen. Dit om mijn buikspieren te activeren. Na de wintersport warming-up ga ik ontbijten en dan is het tijd om naar de piste te gaan!

Voor het aantrekken van skischoenen

Met skischoenen aan word je behoorlijk beperkt, zorg daarom voordat de schoenen aangaan voor een warming-up doe. Een stukje lopen gevolgd door wat rekken en strekken is een goede start van de dag. Denk bij het stretchen vooral aan je rug, hamstrings en bovenbenen.

Warming-up op de piste

Goede oefeningen om te doen als je op de piste staat:

  • Benen zwaaien (voorwaarts en zijwaarts)
  • Schaatssprongen (zijwaarts op 1 been springen, en dan kort balanceren)
  • Korte hillsprints (bergje op sprinten, of gewoon 10-20 meter sprinten)
  • Squatten (zie afbeeling hieronder)
  • Planken (buikspier oefening)

Afhankelijk van je eigen gesteldheid en dagactiviteiten kan je na het uitstappen uit de lift nog wat strekoefeningen doen.

Met een goede warming-up ben je beter bestand tegen kleine ongelukken op de piste. Je zal ’s avonds ook minder snel last hebben van lichamelijk ongemak. Neem altijd een verwarmende crème of badolie mee om je spieren na een dag op de piste te kunnen verzorgen.

En heb je toch iets verrekt of bezeerd? Dat doet een bezoekje aan de sauna of thermen vaak wonderen!

 

 

0 Commentaren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerder verschenen
Review: CP Carachillo skihelm met vizier
Ook interessant
Nu al meer sneeuw dan normaal in de hele maand januari