Het is eindelijk officieel! Skigebied Snow Space Salzburg heeft groen licht gekregen voor de bouw van twee nieuwe skiliften. Komend jaar wordt er meer dan 50 miljoen euro geïnvesteerd. Ten eerste in de nieuwbouw van de ‘Panorama Link’. Deze gondel gaat skigebieden Flachau en Wagrain verbinden met de pistes van Kleinarl-Flachauwinkl. Daarnaast zijn de investeringen voor de modernisering van de bestaande ‘Flying Mozart’-gondel. Beide projecten stonden al jaren op de wensenlijst van het skigebied.

Panorama Link

De nieuw te bouwen ‘Panorama Link’ verzorgt vanaf eind 2020 een directe verbinding tussen de skigebieden van Flachau, Wagrain / Kleinarl en Flachauwinkl. Iets waar al jaren druk over wordt gesproken en gespeculeerd.

De Panorama Link zorgt straks voor een verbinding tussen het bergstation van de Flying Mozart en het bergstation van de Lumberjack shuttle in Kleinarl.

Volgens Wolfgang Hetteger, directeur van het skigebied, is de naam van de nieuwe lift niet toevallig maar gekozen. Wintersporters hebben tijdens het ritje in de 10-persoonsgondel een prachtig uitzicht op de bergmassieven van Hohe Tauern en Hochkönig.

Door de komst van de nieuwe Panorama Link ontstaat een aaneengesloten skigebied van meer dan 200 pistekilometer. Daarmee is het dan het grootste aaneengesloten skigebied van Ski amadé. Alleen het stuk tussen skigebied Flachauwinkl en Zauchensee moet dan nog met de bus worden afgelegd.

Details Panorama Link

Voor de liefhebbers hebben we hieronder de details van de Panorama Link op een rij gezet:

Liftsysteem: 10-persoons gondel.
Gereed: december 2020.
Capaciteit: 2.000 personen / uur.
Snelheid: 6 meter/ seconde.
Duur: 9 minuten en 30 seconden.
Hoogteverschil: 897 meter.
Lengte: 3.102 meter.
Aantal gondels: 160.
Investering: circa 13 miljoen euro.

Lumberjack skilift kleinarl
Het bergstation komt bij de Lumberjack skilift in Kleinarl.

Modernisering Flying Mozart

De bekende skilift ‘Flying Mozart’ in Wagrain wordt in december 2020 vervangen door een snelle, moderne 10-persoonsgordel. Dit project kost maar liefst 37 miljoen euro. Een groot deel van de kosten wordt geïnvesteerd in het middelstation. Dit wordt geheel ondergronds gebouwd, op hetzelfde niveau als de G-Link gondel. Door ondergronds te bouwen moet het ook aantrekkelijk blijven om een zomervakantie in Wagrain door te brengen. De natuur wordt dan niet verstoord door een groot liftgebouw.

De komst van de nieuwe skilift verhoogt de capaciteit aanzienlijk. Dat is hard nodig omdat de ‘Flying Mozart’ een belangrijke verbinding is tussen de skigebieden van Grafenberg (Alpendorf) en Grießenkar (Flachau).

Details nieuwe Flying Mozart gondel

Voor de liefhebbers hebben we hieronder de details van de nieuwe 10-persoonsgondel op een rij gezet:

Liftsysteem: 10-persoons gondel.
Gereed: december 2020.
Capaciteit: 3.000 personen / uur.
Snelheid: 6 meter/ seconde.
Duur tot middelstation: 3 minuten en 10 seconden.
Duur tot bergstation: 9 minuten en 30 seconden.
Dalstation: 917 meter boven zeeniveau.
Middelstation: 1.251 meter boven zeeniveau.
Hoogte bergstation: 1.814 meter boven zeeniveau.
Hoogteverschil: 897 meter.
Lengte: 3.102 meter.
Aantal gondels: 160.
Investering: circa 37  miljoen euro.

De Flying Mozart: afgelopen winter.

Komt er ook nog een nieuwe lift tussen Flachauwinkl en Zauchensee?

Volgens Wolfgang Hettege, zijn de moderniseringen nodig om toe te kunnen treden tot de ‘Champions League’ van skigebieden. Hij heeft ook al nagedacht over het volgende project. Dit wordt de liftverbinding tussen de pistes van Flachauwinkl en Zauchensee. Een stuk wat op dit moment nog met de bus afgelegd moet worden.

De wens is een lift tussen het bergstation van de Family Shuttle (Flachauwinkl) en de Highliner in Zauchensee. Daarmee is het in de toekomst mogelijk om van Alpendorf naar Zauchensee te skiën.

0 Commentaren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerder verschenen
Wanneer moet je een skihelm vervangen?
Ook interessant
9x niet te missen wintersport aanbiedingen voor de kerstvakantie