Scholen beginnen weer en wordt kouder. We kunnen beginnen met voorbereiden op komende wintersport. En wanneer je kinderen eenmaal op skiles gaan, zal je merken dat ze snel enorme vorderingen maken. Dat is voor ouders geweldig om te zien, maar voor je het weet zijn ze technisch beter en sneller dan jij. En dat moment wil je natuurlijk zo lang mogelijk uitstellen. Om je eigen skiprestaties te verbeteren, moet je er op tijd bij zijn. Want je leert lang niet meer zo snel als vroeger. Maar wie nu begint, kan voor komende winter nog heel wat vorderingen verwachten. Hieronder staan 4 tips waarmee je jouw wintersport prestaties drastisch kunt verbeteren.

1. Blijf bewegen

Conditie en spierkracht zijn essentieel voor een goede skitechniek. Heb je de hele zomer stilgezeten? Dan is het nu tijd om in beweging te komen. Ga bijvoorbeeld mountainbiken, zwemmen, hardlopen of pak je wekelijkse voetbaltraining weer op. Daarnaast kan een beetje spierkracht ook geen kwaad. Beenspieren, buikspieren en borstspieren worden allemaal ingezet tijdens de wintersport. Kijk ter inspiratie eens een trainingsvideo van Marcel Hirscher, dat geeft een beetje een idee van wat er allemaal voor nodig is om goed te presteren op de piste.

Wist je trouwens dat veel fysiotherapeuten in Nederland een skifit programma aanbieden? Vraag hier anders eens naar bij een fysiotherapeut bij jou in de buurt!

2. Zorg voor goed materiaal

Controleer je ski’s of board, skischoenen, helm en handschoenen nauwkeurig op slijtage. Passen je ski’s en schoenen nog bij je skitechniek? Met technischer materiaal ga je beter presteren, maar je moet er technisch gezien natuurlijk wel klaar voor zijn. Wanneer je twijfelt, probeer dan tijdens de wintersport wat huur materiaal uit. Zo kan je zelf ervaren wat een ski voor gevorderde doet. Of, bijvoorbeeld, een stijvere skischoen.

Zorg voor goede skihandschoenen. Handschoenen moeten warm genoeg zijn om een hele dag kou te doorstaan. Zo hoef je niet vroegtijdig te stoppen vanwege koude handen. Vergeet niet te letten om het ademend vermogen van de handschoenen, zodat je geen zweethanden krijgt. Want dat is ook niet erg comfortabel.

Tot slot zijn goede skisokken echt goud waard. Geen zweetvoeten, geen koude tenen en ook geen zere voeten. In dit artikel lees je hoe je de beste skisokken vindt.

Met technischer materiaal, kunnen je skiprestaties snel verbeteren.

3. Vertrek uitgerust op wintersport

Tsja, uitrusten. Het is altijd makkelijk om te zeggen, maar in de praktijk is dit vaak één van de moeilijkste dingen om te doen. Toch zijn er een aantal dingen die je kunnen helpen om uitgerust te vertrekken. Zorg voor je vertrek voor een goede nachtrust, begin nu alvast met voldoende beweging en zorg voor ontspanning.

Door uitgerust te vertrekken zal je minder snel moe zijn, maar ook minder spierpijn ervaren na een dag op de piste. Heb je snel last van vermoeidheid en kramp? Dan kan dat ook duiden op een magnesiumtekort, dit kan je makkelijk aanvullen met pillen of olie.

Valentijnsdag op wintersport ideeën
Een uitgeruste wintersporter presteert sowieso beter… op de piste en naast de piste ,-)

4. Neem nog eens skiles of snowboardles

Volwassenen doen het nauwelijks, maar toch is het ontzettend leerzaam en leuk om een skiles of snowboardles te boeken. In een paar uur zal je grote vorderingen boeken. Wij gaan iedere winter weer met een leraar op pad en leren iedere winter weer iets nieuws. Dit kan ter plaatse tijdens de wintersport, maar het kan ook vooraf in de hal in Nederland. Zo spijker je je techniek bij voor vertrek en pluk je daar tijdens je vakantie de vruchten van.

 

 

 

0 Commentaren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerder verschenen
De persoonlijke reden voor het afscheid van Marcel Hirscher
Ook interessant
Helly Hansen brengt jaren 90 terug op de piste met skipakken