Al sinds mijn zeventiende ben ik een wintersport liefhebster en heb ik in veel Alpengebieden geskied. Tientallen jaren trotseerde ik de files en de winterse omstandigheden om mijn bestemming te bereiken. Totdat ik er met een vriendin over sprak, die haar ervaring, over het reizen met de trein naar Frankrijk, deelde. Zij en haar gezin reizen al jaren per trein naar hun wintersport bestemming. Een paar maanden later reis ik, samen met een groep wintersporters, naar Frankrijk. Jawel met de trein! In dit reisverslag deel ik mijn ervaring van de treinreis naar de wintersport in de Franse Alpen.

Van Amsterdam naar Parijs met de Eurostar

Buiten is het nog donker als mijn man mij in Almere op de trein zet naar Amsterdam. Daar aangekomen krijg ik een appje, “ik zie je op spoor 8”. Tien minuten later stappen we in de trein, de Eurostar, voor vijf dagen wintersport.

Voor het eerst met de trein op wintersport naar Frankrijk
Voor het eerst met de trein op wintersport naar Frankrijk

Onze bagage varieert van een grote rugzak, een grote koffer, tot een handbagage koffer en een rugzakje. Veel ruimte bieden de bagagerekken, die zich aan het begin van de rijtuigen bevinden, niet. Maar boven onze zitplaatsen is voldoende ruimte voor de rugzakken en de kleine koffer. Onze trein vertrekt stipt op tijd, om 07.15 uur, met als eindbestemming Parijs. In Nederland stoppen we nog op Schiphol en Rotterdam. De reistijd is aanzienlijk korter dan ik me van vroeger kan herinneren. Toen gingen we wel eens voor een weekendje naar Parijs. Nu brengt de Eurostar je in slechts drie uur en twintig minuten naar Parijs.

TIP: koop je metrokaartje alvast in de Eurostar (barrijtuig). Dat scheelt je naast een hoop gedoe en een wachtrij bij de ticketautomaat ook veel tijd! Maar koop je metrokaartje wel zo snel mogelijk, want er is beperkte voorraad aanwezig.

Overstappen op Gare du Nord in Parijs

Voor we het weten bereiken we Gare du Nord in Parijs. Als ‘profi’s’ lopen we, met links van ons de treinplatformen, door de stationshal van Gare du Nord naar de metro die ons naar Gare de Lyon brengt.

TIP: Volg op Gare du Nord de M (van Metro) en daarna de D. In sectie D vertrekt de RER-metrolijn naar Melun, of Malesherbes. Dit is de snelste metrolijn naar Gare de Lyon, waar je in slechts tien minuten en twee haltes arriveert.

Op Gare de Lyon volgen we de borden “Sortie, Gare SNCF TGV – Grandes Lignes. Waar Gare du Nord uitblinkt in nostalgie, straalt Gare de Lyon met haar chique boetieks.

Tip: het is mogelijk om de overstap op Parijs te vermijden. Je kan namelijk ook vanuit Nederland via Brussel en Lyon naar Grenoble reizen.

Via Gare de Lyon naar de wintersport

Op Gare de Lyon gaan we met de roltrappen naar boven en komen we uit in de moderne stationshal. Daar vinden we op een groot beeldscherm de vertrekinformatie, vanaf welk perron onze trein vertrekt. Wij hebben ruim de tijd, zodat we nog even een bezoek brengen aan een pareltje op dit station: ‘Le Train Bleu‘, het oorspronkelijke stationsbuffet uit 1901.

De gelijknamige trein “Le Train Bleu”, met haar donkerblauwe slaaprijtuigen, verwierf internationale bekendheid door rijke en beroemde passagiers, zoals Coco Chanel en Marlène Dietrich die met deze trein reisden. Wie terugverlangt naar de tijden van weleer verlengt zijn overstap met een bezoek aan dit unieke restaurant.

Met de TGV op wintersport
Met de TGV op wintersport

Binnen 8 uur van Amsterdam in de Franse sneeuw

De TGV INOUI, het vlaggenschip van TGV met gratis wifi en andere voordelen ten opzichte van de TGV OUIGO, staat al klaar op het perron na ons bezoek aan ‘Le Train Bleu’. Maar voordat we ‘coach 16’ bereiken, leggen we aardig wat meters af. Ik wist niet dat de TGV zo lang is. Bij aankomst van ons rijtuig kijk ik op ons ticket. Ik heb Seat 62, dat betekent dat wij de trap op mogen want dit is een dubbeldekstrein.

Eenmaal boven kunnen we onze bagage gemakkelijk kwijt in de bagagerekken. Boven onze zitplaatsen is de ruimte wat beperkter. Een dagrugzak en ski jacks passen er prima. Ook deze trein vertrekt op tijd en zoeft met 300 km/uur door het Franse landschap, dat als een idyllisch sprookje aan ons voorbij glijdt. Met slechts één tussenstop in Lyon, bereiken we onze eindbestemming, Grenoble. In slechts drie uur. Wat een trein-reis-avontuur. In slechts acht uur (inclusief overstap van anderhalf uur in Parijs) komen we om kwart over drie uitgerust en vol gesprekken en verhalen aan in Grenoble. Straks zitten we heerlijk in het zonnetje op onze eindbestemming Chamrousse, op slechts 30 km van Grenoble.

TIP: Reis je eerste klas, dan kan je via de site, of de app, van NS International bij het reserveren van je treinticket ook je stoelvoorkeur aangeven. Bijvoorbeeld aan het gangpad, raam of privé zitplaats. Boek je 2e klas dan is dat niet mogelijk. Vanaf €4,00 extra per volwassene reis je al eerste klas.

Een goede eerste ervaring met trein naar Frankrijk

Het reizen naar de wintersport in Frankrijk met de trein, is mij goed bevallen. Het is niet alleen een snelle manier van reizen naar de Franse Alpen, maar ook comfortabel. Geen file stres, of ergernis met sneeuwkettingen. Bovendien heb je tijdens het reizen met de trein, oog voor elkaar en alle tijd voor een heerlijke Franse snack, lunch of maaltijd, waar je drie uur over kan doen! Binnenkort ga ik weer op wintersport met de trein, dan naar Val d’ Arly en Tignes!

Eerder verschenen
Dit zijn de 12 beste skigebieden voor een wintersport in maart
Ook interessant
5 Tips voor de ultieme snowboard outfit