Regelmatig opperde ik bij wintersporters: zullen we anders eens langlaufen? Een vraag die altijd werd weggelachen. Alsof zo’n vraag onmogelijk serieus genomen zou kunnen worden. Maar toen mijn kinderen via vriendjes in aanraking kwamen met deze Scandinavische sport waren ze verkocht. En zo had ik plotseling niet één, maar twee ‘partners in crime’ gevonden om mee te gaan langlaufen. Dus huurde ik een setje langlaufski’s, schoenen en stokken en sindsdien zijn we aan het langlaufen. Geen hele dagen. Maar twee uur voor het ontbijt. Of nog even een uurtje voor het eten.

Langlaufen kan namelijk altijd. De piste sluit nooit. En het is extreem ontspannend.

eerste keer langlaufen

De eerste keer langlaufen

Wanneer je tijdens de wintersport niet zoveel zin hebt om te skiën. Of als je zwanger bent. Wanneer je bang bent om te skiën of boarden (om welke reden dan ook). Of als je op de eerste of laatste dag geen zin hebt om een liftpas te kopen. Maar ook als je in bent voor iets nieuws: ga langlaufen. Echt. De eerste keer langlaufen is even wennen. Maar als deze sport iets voor jou is, zal je direct leuk vinden.

Ze zeggen weleens: als je kan lopen, kan je langlaufen. Zo simpel is het helaas nog net niet. Maar als je kan lopen en je wil leren langlaufen, dan lukt het je wel. Je kan natuurlijk ook een lesje nemen bij de plaatselijke skischool. Binnen een halve dag leer je de beginselen van deze sport. En daarna is het gewoon heel veel doen.

langlaufen beginnen

 

Wat heb je nodig om te langlaufen?

Ten eerste heb je natuurlijk materiaal nodig. Huur daarom een setje langlaufski’s. Je bent twee soorten langlaufski’s:

  • Langlaufski’s voor klassiek langlaufen
  • Ski’s om te skaten

Boven: langlaufski met patroon voor klassieke langlauf style.
Onder: gladde langlaufski om mee te skaten. 

Het advies is om met de eerste variant te beginnen (op de afbeelding de bovenste ski).

Let erop dat je bij de verhuur de juiste ski’s krijgt. Deze langlaufski’s zijn voorzien van een patroon aan de onderzijde van het skivlak (onder de voet). Dit patroon geeft grip bij het afzetten in de sneeuw en voorkomt dat je wegglijdt. Skate ski’s zijn aan de onderkant glad en hiermee kan je dus niet goed afzetten in het spoor.

Verder is het lekker als je de volgende kleding hebt:

  • winddichte softshell broek
  • winddicht jack
  • thermoshirt
  • dunne winddichte handschoenen

Langlaufkleding is minder gevoerd, lichter en dunner dan skikleding of snowboardkleding. Bij het langlaufen wordt je minder blootgesteld aan snelheid (wind) en ben je doorgaans meer in beweging dan bij het skiën of boarden. Kleding is hier dan ook op afgestemd. Om te beginnen heb je niet de meest technische kleding nodig. Kijk wat je nog in de kast hebt liggen, en schaf anders iets aan voor niet al te veel geld.

Hoe te beginnen?

Zoals eerder gezegd, je kan een ochtend les nemen bij de plaatselijke skischool. Je kan ook een langlauf instructie op Youtube bekijken en daarna zelf gaan ploeteren op de dichtstbijzijnde langlaufloipe. Bepaal zelf hoe sportief je bent en hoeveel hulp je nodig denkt te hebben. Je kan het natuurlijk ook eerst zelf proberen en een lesje boeken als je er niet uitkomt. Het is helemaal aan jou. Het fijne is dat de risico’s aanzienlijk kleiner zijn dan met andere wintersporten. Ongelukken gebeuren zelden bij het langlaufen. Er kan dus niet zo heel veel misgaan.

Voor wie is langlaufen?

Eigenlijk is langlaufen voor iedereen. Jong (vanaf 4 jaar kunnen kinderen doorgaans langlaufen), oud en alles daartussen. Het fijne is dat je deze sport kan blijven beoefenen als je bijvoorbeeld zwanger bent of als je om andere redenen niet kan of wil skiën of boarden.

Zelf vindt ik vooral de afwisseling met het skiën heel fijn. Om de drukte van de piste te ontvluchten ga ik regelmatig langlaufen. Middenin het witte landschap, omringt door bergen, kom ik helemaal tot rust en krijg ik soms de beste ideeën. Er komt letterlijk weer ruimte in mijn hoofd.

Nog niet overtuigd?

Ben je nog niet overtuigd om het langlaufen te proberen? Dan moet je het gewoon niet doen. Niet iedereen zal deze sport leuk vinden. Vergelijken met skiën en boarden is het behoorlijk intensief en vermoeiend. Het is minder spannend en je gaat ook lang niet zo snel. Je bent intensief bezig en er is maar weinig afleiding. Als dat niet aantrekkelijk klinkt, is het waarschijnlijk niks voor jou. Wees niet getreurd, er zijn nog tal van andere wintersportactiviteiten die vast wel in jouw straatje passen ;-). Langlaufen is slechts één van de vele mogelijkheden die er zijn.

2 Commentaren

  • Co,

    Jullie schrijven bij ‘waar je op moet letten bij de aanschaf van skischoenen’ dat je kleinere moet nemen als je met je tenen de vorkant raakt. Volgens mij klopt dit niet. Je moet dan grotere nemen, lijkt mij

    • Maaike,

      Hoi Co,
      Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk. Je wil juist dat je tenen niet de voorkant raken op het moment dat je naar voren buigt in je skischoen. Dat los je op met een maat grotere schoenen. Bedankt voor je oplettendheid. Het artikel is inmiddels aangepast.

  • Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Eerder verschenen
    Neem je snowboots of wandelschoenen mee op wintersport?
    Ook interessant
    Review Helly Hansen Snowfall Ins ski jas voor kinderen