Langlaufen is een fantastische wintersport. Het is vrij makkelijk om te leren, het is minder kostbaar dan de piste sporten en eigenlijk kan iedereen het. Het is opvallend, dat het onder Nederlanders lang niet zo populair is als skiën of snowboarden. Waar skiën en snowboarden vaak veel tijd kosten voordat je de basisprincipes onder de knie hebt, leer je langlaufen in een halve dag.

Wat maakt langlaufen zo leuk?

Langlaufen is een laagdrempelige wintersport. Wanneer er in Nederland genoeg sneeuw zou vallen, kan je zelfs in Nederland langlaufen. Daarbij is het rustgevend om te doen. Ondanks dat het fysieke inspanning vergt. Alleen, met je ouders, kinderen, grootouders, geliefden of een vriend of vriendin. Het kan allemaal. Ben je nog niet enthousiast? Onderstaande redenen zijn misschien overtuigender voor jou.

  • Langlaufen is één van de beste cardio oefeningen die je kan doen en verbrandt meer calorieën dan skiën of snowboarden.
  • Langlaufen is snel geleerd (na een halve dag kan je er actief mee aan de slag).
  • De investering in materiaal is ook een stuk lager dan bij skiën of snowboarden.
  • In veel skigebieden heb je niet eens een skipas nodig om te kunnen langlaufen, maar mag je ‘gratis’ gebruik maken van de piste.
  • Bij langlaufen is de belasting op de gewichten veel kleiner dan bij andere (cardio) sporten. De sport is daardoor heel geschikt voor mensen met blessures aan hun gewrichten of klachten als artritis.
  • De risico’s bij het langlaufen zijn vele malen kleiner dan bij piste sporten.
  • Het grootste voordeel is misschien nog wel, dat je de drukte van de piste kan vermijden.
  • En de bijhorende wachttijden bij de skiliften.
  • En voor de dierenliefhebbers: wanneer je gaat langlaufen kan je je hond met je meenemen. Check van tevoren wel even hoe de relatie tussen jouw viervoeter en de sneeuw is…

We zullen echt niet zeggen dat je het skiën of snowboarden moet verruilen voor het langlaufen. Maar je kan het er natuurlijk wel bij doen. Qua afwisseling. Of wanneer je niet meer kan of wil skiën of boarden vanwege lichamelijk ongemak (pijn, handicap, ouderdom, zwangerschap, angst).

langlaufen filzmoos

Beginnen met langlaufen: wat heb je nodig?

Voor wintersporters is de stap naar langlaufen eenvoudig te maken. Bijna alle wintersportdorpen in de Alpen hebben een langlaufpad en met je wintersportkleding kom je qua uitrusting een heel eind.

Niet-wintersporters zullen misschien iets meer aan moeten schaffen. Kijk om je heen wat je kan lenen. Maar kijk ook eens naar de sportkleding die je hebt. Het thermoshirt wat je gebruikt bij het hardlopen, is doorgaans ook heel geschikt om in te langlaufen.

Heb je al een wintersport outfit?

Mooi, dan ben je al bijna klaar om te beginnen met  langlaufen. Je thermokleding, skisokken, en midlayer (eventueel nog een hardshell als je die hebt) en skibroek zijn een prima basis om de sport in te verkennen. Het enige wat je nu nog nodig hebt is een muts of hoofdband en een paar dunne, strakke, winddichte handschoenen.

Bij de plaatselijke skiverhuur huur je een langlaufset. Deze bestaat uit: langlaufski’s, stokken en schoenen.

Heb je nog geen wintersport outfit?

Zorg dan voor de volgende kledingstukken: thermokleding, langlaufsokken (skisokken of wandelsokken kunnen ook om mee te starten), een water en winddichte broek, een softshell of hardshell, muts en een paar dunne winddichte handschoenen.

Een langlaufset huur je bij de plaatselijke skiverhuur. Daar krijg je: langlaufski’s, stokken en schoenen.

Langlaufski’s huren

We adviseren beginnende langlaufers in geen geval om langlaufski’s, schoenen en stokken te kopen. Ondanks dat de aanschaf niet duur is, is huur vaak voordeliger. Daarbij kan je in de verhuur proberen wat voor jou een fijne ski is (klassiek of skating) en welke lengte voor jou prettig voelt. Ondanks dat niet alle skiverhuurders ook langlaufski’s aanbieden, is er in de buurt altijd wel een verhuurder te vinden. Orienteer je voor vertrek vast via ALPINRESORTS,com waar bij jouw bestemming in de buurt een langlaufset gehuurd kan worden. Doorgaans heb de hele week een setje tot je beschikking voor een bedrag tussen de 50  en 70 euro.

Verschillende soorten langlaufski’s

Langlaufskis zijn een stuk langer en dunner dan piste skies. Daarbij zijn klassieke ski’s weer langer dan skatingski’s.

Wanneer je voor het eerst gaat langlaufen, kan je kiezen tussen klassieke langlaufski’s en skating ski’s. Hieronder zullen we het verschil kort toelichten zodat je hier een gedegen keuze in kan maken.

Klassiek langlaufen versus skating

Binnen de langlaufdiscipline is er langlaufen volgens de ‘klassieke stijl’ en langlaufen volgens de ‘vrije stijl’. Deze laatste stijl wordt ook wel skating genoemd.

Klassiek langlaufen

Klassiek langlaufen is langlaufen in een spoor (zie onderstaande afbeelding). Het spoor ligt als een soort ‘rails’ in een geprepareerde langlaufpiste. Om in deze rails vooruit te glijden zet je jezelf met één been af. Vervolgens laat je jezelf op je andere ski naar voren glijden. Om ervoor te zorgen dat je ski tijdens het afzetten niet naar achter glijdt, is de  ski onder je voet voorzien van een profiel (ook wel schubben genoemd).

Langlaufen volgens de skating techniek of vrije stijl

Bij skating maak je gebruik van de geprepareerde piste naast de boven besproken ‘rails’. Doorgaans is daar nog zo’n twee meter geprepareerde langlaufpiste. Skating ski’s zijn niet alleen iets korter, maar ook het schubeben profiel onder de voet ontbreekt. Hierdoor ben je beter in staat om met de ski te glijden. De techniek van skating lijkt een beetje op schaatsen. Om af te zetten, worden de randen aan de binnenzijde van de ski gebruik. Ook wordt hierbij iets meer gebruik gemaakt van de stokken.

Welke langlaufstijl voor beginners?

Voor beginnende langlaufers is de klassieke stijl het makkelijkst om mee te starten. Al zouden gevorderden schaatsers misschien een beter gevoel hebben bij de skating techniek. Bij de klassieke stijl heb je veel hulp aan het diepe spoor. Onze ervaring is ook dat de klassieke stijl minder vermoeiend is.

Instructies / les voor beginnende langlaufers

Wanneer je vol zelfvertrouwen bent en een beetje sportieve aanleg hebt, kan je zelf beginnen met langlaufen. Klassiek langlaufen draait om onderstaande basisprincipes:

  • Klink de voorkant van je schoen vast in de langlaufski.
  • Pak de stokken ‘losjes’ in de palmen van je handen.
  • Houdt je bovenlichaam zover naar voren dat het zich ongeveer boven je voorste knie bevindt.
  • Duw je voet naar achter, terwijl je parellel je arm naar voren beweegt (zoals bij het lopen).
  • Glijd over je andere voet naar voren.
  • Herhaal

Ongeveer 2/3 van de beweging naar voren komt vanuit je benen en 1/3 vanuit de armen. Steek de stokken altijd schuin naar achter, zodat je je effectief af kan zetten.

Bovenstaande klinkt een stuk ingewikkelder dan het is (maar dat geldt eigenlijk voor alle sporten). Je zal zien wanneer je aan langlaufen begint, dat je het binnen een uur redelijk onder de knie hebt.

Onderstaande instructievideo geeft een goed beeld van wat je kan verwachten. Het belangrijkste is, verzamel niet te veel informatie over de techniek voordat je begint, want de theorie is doorgaans ingewikkelder dan de praktijk.

Omhoog / Stijgen met langlaufen

Wanneer het langlaufpad een stuk omhoog loopt, kan je met voldoende vaart best een eind komen. Wanneer het niet lukt om in het spoort omhoog te langlaufen, stap dan uit het spoor. Door je ski’s schuin naar buiten te plaatsen (zoals in de skating techniek) kan je met de binnenkant van je ski’s in de sneeuw ‘snijden’. Zo zet je je schrap en kan je omhoog lopen. Plaats je stokken in deze techniek achter je.

Uiteraard kan je ook omhoog lopen door beide ski’s parallel naast elkaar haaks op de helling te plaatsen en zo pasje voor pasje omhoog te stappen. Dit gaat echter minder snel.

langlaufen begin

Omlaag / Dalen met langlaufen

Dalen bij het langlaufen is leuk! Wanneer je van een heuvel omlaag moet glijden kan je doorgaans in het spoor blijven. Beweeg hierbij zover mogelijk door je knieen en naar voren en laat je in het spoor omlaag glijden.

Wanneer je bang bent om een afdaling te maken, kan je één of beide voeten uit het spoort halen. De ski die uit het spoor is, plaats je in ploeg (de bekende ”pizzapunt” waarbij je met de binnenkant van de ski’s licht in de piste snijdt). Op die manier glijd je al remmend naar beneden. Sturen is daarbij hetzelfde als bij het piste skiën. Door meer op je linkerbeen te leunen, stuur je naar rechts en vice versa.

Ook voor het stijgen en dalen geldt dat het ingewikkelder klinkt dat het is. Zoek een klein heuveltje op om dit te oefenen en je zult zien dat je snel went aan het gevoel en er vanzelf handig in wordt!

eerste keer langlaufen

 Tips voor beginnende langlaufers

Voordat je gaat beginnen hebben we alvast een paar tips voor je die ervoor zorgen dat je goed van start gaat. Het belangrijkste in de voorbereiding zit heb uiteindelijk in de spullen die je bij je hebt. Zorg daarom voor:

  • Een comfortabele rugzak met een zonnebril, zonnecrème, iets te drinken en iets te eten. Langlaufen is behoorlijk intensief en er zijn doorgaan geen berghutten onderweg (zoals je op de piste gewend bent).
  • Neem een muts of hoofdband mee. Een helm heb je niet nodig, maar iets om je hoofd warm te houden is wel noodzakelijk.
  • Zorg voor een paar dunne, winddichte handschoenen. Skihandschoenen kunnen ook, maar zijn doorgaans iets te warm voor het langlaufen.
  • Bij droog / onbewolkt weer volstaat een dun jasje doorgaans. Tijdens het langlaufen bouw je genoeg warmte op.
  • Bij nat weer of sneeuw heb je uiteraard een hardshell nodig.
  • Goede thermokleding is bij langlaufen eigenlijk nog belangrijker dan bij alpine skiën. Doordat je bij langlaufer actiever beweegt, zal je eerder transpireren. Goed thermo ondergoed zorgt ervoor dat je lichaam droog blijft onder hoge inspanning.
  • Tot slot: houdt er rekening mee dat langlaufen een intensieve sport is. Begin met een uurtje. De volgende dag twee uurtjes etc. De routes zijn vaak lang, dus houd de tijd in de gaten en keer tijdig terug. Zo voorkom je dat je aan het eind van de dag oververmoeid bent of spierpijn krijgt.

langlaufen tips

Kunnen kinderen langlaufen?

Het zal je verbazen hoe makkelijk kinderen leren langlaufen. In bergdorpen in Oostenrijk gaan kinderen met school langlaufen vanaf het moment dat ze in de kleuterklas zitten. Drie begeleiders langlaufen met een groepje van 15 kinderen. Zelf hebben we ook wel eens een groepje begeleid en het meeste werk qua begeleiding zit hem in het omkleden en aantrekken van de ski’s.

Zodra kinderen het materiaal aanhebben weten ze eigenlijk wat ze moeten doen.

Doorgaans starten kinderen met klassiek langlaufen in Oostenrijk, maar maken ze rond hun 8e jaar de overstap naar ‘skating’. Deze vrije stijl is populair onder jongeren en kinderen kunnen zich op die manier waanzinnig snel verplaatsen.

Wanneer je zelf al kan langlaufen, dan kan je je kind dus vanaf een jaar of 4 meenemen. Zonder les. Laat je kind eerst wennen op 1 ski. Met de ski in het spoor en de voet zonder ski naast het spoor kan hij zich goed afzetten. Zo doet je kind de eerste ervaring met het glijden op. Doe deze oefening aan beide kanten en probeer daarna het langlaufen in in het spoor met beide ski’s. Waarschijnlijk heeft je kind direct plezier.

langlaufen

Ideaal voor kinderen die nog niet naar skiles gaan

Wanneer je kind op jonge leeftijd nog niet op skiles zou willen. Of wanneer je kind nog niet graag zonder zijn vader of moeder is. Kan het langlaufen uitkomst bieden. Het is erg moeilijk om je kind zelf te leren skiën. Maar bij het langlaufen kan je heel goed samen starten. Of je kan het combineren met een wandelende ouder of grootouder die naast het spoort loopt. Quality time voor het hele gezin. En wanneer je kind later op skiles gaat, heeft hij alleen maar baat bij wat hij of zij tijdens het langlaufen geleerd heeft.

Kleed je kind warm aan!

Wanneer je besluit om met je kind te langlaufen (wat we alleen maar toejuichen). Zorg dan voor warme kleding. Kinderen kunnen bij het starten het beste in een skipak langlaufen. Thermokleding onder het skipak is ook essentieel. En een paar goede kinder skihandschoenen mogen tenslotte ook niet ontbreken. Wanneer je twijfelt over de kwaliteit van de handschoenen van je kind, stop dan een extra paar in je rugzak.

Wanneer kinderen beginnen met langlaufen zullen ze (in tegenstelling tot volwassenen die beginnen met langlaufen) redelijk vaak omvallen. Hierdoor worden ze snel nat. De fysieke inspanning kan er ook voor zorgen dat je kind nat wordt. Waterafstotende kleding en vochtafvoerende thermokleding zijn daardoor essentieel. Zet je kind tot slot een muts op en zorg voor een goede zonnebril voor je kind.

Met bovenstaande kleding is je kind niet alleen klaar om te langlaufen, maar ook voor alle andere activiteiten in de sneeuw!

kinderen langlaufen

Vragen over langlaufen?

Heb je nog twijfels? Of andere vragen over het langlaufen?

Begrijpelijk, jarenlang wilde we langlaufen, maar leek het ons ‘veel gedoe’ om het in die ene vakantieweek naast het skiën te regelen. Toch zouden we het nu niet meer willen missen. (het skiën overigens ook niet, juist de combinatie is zo fijn). Laat je vragen hieronder achter, dan doen we ons best ze zo snel mogelijk te beantwoorden.

En bij twijfels: gewoon doen. Je hebt niks te verliezen en héél veel te winnen.

 

 

 

 

Eerder verschenen
Extra bagageruimte met een dakkoffer
Ook interessant
Review Sinner Toxic S skibril kind