Ga je binnenkort voor het eerst met de elektrische auto op wintersport? Dan is het slim om je reis en verblijf hier op af te stemmen. Want waar Nederland in de Europese top staat wat betreft het aantal openbare laadstations, is het in het buitenland soms wat langer zoeken en wachten. Zeker in het hoogseizoen in de winter. Een goede voorbereiding is dan het halve werk. Waar moet je allemaal aan denken?

Op wintersport met elektrische auto.
Op wintersport met elektrische auto.

Zorg voor twee laadpassen met een goede dekking

Wanneer je je elektrische auto onderweg oplaadt bij een publieke laadpaal, betaal je zowel in Nederland als in het buitenland een tarief per kilowattuur (kWh). De hoogte van dit tarief wordt bepaald door de aanbieder van de laadpaal, en kan dus verschillen. Het betalen van je laadsessie gaat het makkelijkst met een laadpas. In Nederland zijn er tientallen bedrijven die een laadpas aanbieden. Met de meeste passen kun je in ieder geval bij alle Nederlandse laadpalen terecht. In het buitenland is deze keuze soms wat beperkter, zeker als je wat verder richting Zuid- of Oost-Europa vertrekt.

Zoek je een laadpas die je gratis kunt aanvragen en die in zowel binnen- als buitenland een goede dekking heeft? Dan kun je bij Laadkompas terecht. Met de laadpas van Laadkompas betaal je bij alle publieke laadpalen een starttarief van € 0,39 (excl. btw). Het is ook mogelijk om een abonnement af te sluiten van € 3,95 (excl. btw) per maand. Het starttarief komt daarmee te vervallen. De abonnementsvorm is vooral voordelig als je vaker dan tien keer per maand oplaadt. In combinatie met de Laadkompas-app, heb je zowel binnen als buiten Nederland altijd een overzicht van de laadpalen in de buurt, inclusief bijbehorende tarieven. Ook staat er een overzicht van alle eerdere laadsessies.

Om er zeker van te zijn dat je bij alle laadpalen in het buitenland terecht kunt, is het verstandig om nog minimaal één andere laadpas aan te vragen. Mocht een van de passen dan niet geaccepteerd worden door de laadpaal waar je staat, kun je de andere proberen. Ook is het vaak mogelijk om met een pinpas of creditcard te betalen.

Bekijk van tevoren waar je onderweg kunt opladen

Met een benzine- of dieselauto vind je, zeker langs de snelweg, altijd wel een pompstation binnen een redelijke afstand. En ook het aantal laadstations is in de omringende landen de afgelopen jaren toegenomen. Wel is het goed om alvast van tevoren te bekijken waar je je auto kunt opladen. Er zijn verschillende apps, bijvoorbeeld die van Laadkompas, waar je kunt checken welke laadstations langs je route liggen en of deze nog vrij zijn. Ook Google Maps biedt hier tegenwoordig veel inzicht in, door even te zoeken op ‘laadpaal’ of ‘laadstation’.

Duitsland
In Duitsland is er een prima aanbod van laadpalen langs de snelwegen. Dit gaat meestal om snelladers, waarmee je accu in ongeveer 15 tot 30 minuten (grotendeels) is opgeladen. Deze snelladers zijn doorgaans van grote aanbieders die je ook in Nederland vindt, zoals Ionity, Fastned en Allego. Je kunt hier met vrijwel alle laadpassen terecht. De tarieven liggen rond de € 0,80 – € 0,85 per kWh.

Oostenrijk
Ook in Oostenrijk zijn er langs de snelwegen voldoende (snel)laadstations te vinden van deze aanbieders. De tarieven zijn iets hoger dan in Duitsland, ongeveer rond de euro per kWh.

Zwitserland
Zwitserland staat bekend om hoge prijzen, maar voor het opladen van je auto valt dit mee. De tarieven zijn vergelijkbaar met Oostenrijk. Ook zijn er in Zwitserland plekken te vinden waar je gratis kunt opladen. Voor de rest zijn er ook genoeg laadpunten te vinden langs de grote wegen. Deze staan ook goed aangegeven op de borden.

Frankrijk
Ook in Frankrijk is het (snel)laadnetwerk de afgelopen jaren flink verbeterd en uitgebreid. Er zijn voldoende laadpalen langs de snelwegen, maar ook bij supermarktketens als Carréfour. Bij deze supermarkt wordt het laadnetwerk beheerd door het Nederlandse bedrijf Allego. En daardoor weet je zeker dat alle Nederlandse laadpassen hier werken. De laadtarieven verschillen per regio, maar zijn vergelijkbaar met de tarieven in Nederland.

Elektrisch rijden naar de wintersport
Elektrisch rijden naar de wintersport vraagt wat planning.

Houd rekening met beschikbaarheid laadpaal bij boeken overnachtingsadres

Op je uiteindelijke wintersportbestemming kan het wat lastiger zijn om een laadpaal in de buurt te vinden, zeker als je wat verder uit de bewoonde wereld zit. Het is verstandig om bij het boeken van je hotel of appartement na te gaan of er een (gratis) laadpaal is voor gasten. In sommige gevallen kun je die ook van tevoren reserveren. Als er geen laadpunt is bij je vakantie accommodatie, bekijk dan wat er in de buurt zit. Of zorg dat je, voordat je arriveert, je auto nog even oplaadt bij een snellader langs de (snel)weg. Grote kans dat je het daarmee redt om de rest van de vakantie door te komen, omdat je daar waarschijnlijk niet zoveel kilometers meer maakt.

Sneller op bestemming door langzamer te rijden

Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar juist door je rijsnelheid te beperken, ben je sneller op plaats van bestemming. De meest optimale snelheid van een elektrische auto ligt tussen de 90 en 100 kilometer per uur. Je accu gaat dan een stuk minder snel leeg dan bij bijvoorbeeld 130 km/u, waardoor dit een laadsessie scheelt onderweg. En dat bespaart je al snel een half uur tijd met opladen en eventueel wachten.

Elektrisch rijden naar wintersport: de belangrijkste voor- en nadelen

Je wintersportreis elektrisch afleggen heeft een aantal voordelen. Hieronder lichten we de belangrijkste voordelen en nadelen kort toe, zodat je vast weet wat je kan verwachten.

Voordelen van elektrisch rijden naar de wintersport

Kosten besparen: een elektrische auto is weliswaar wat duurder in aanschaf, maar het laden en rijden zelf is in een stuk goedkoper dan met een benzine- of dieselauto.

Subsidie voor de aanschaf: er zijn verschillende regelingen die het kopen van een elektrische auto aantrekkelijker maken, daardoor betaalt de overheid mee aan jouw wintersport. Leuker kunnen we het niet maken 😉

Bijdrage aan een schoner milieu: je auto stoot geen schadelijke broeikasgassen meer uit. En veel laadstations maken alleen gebruik van duurzame energie (zon en wind) om jouw auto weer bij te laden. Wellicht geeft dat je een fijn gevoel.

Ontspannen rijden: een elektrische auto is altijd een automaat en is bovendien veel stiller

Nadelen aan elektrisch rijden naar de wintersport

Minder laadstations dan benzinestations: ondanks dat het aanbod laadstations steeds beter wordt, zijn er in verhouding nog wel minder plekken om te laden dan om te tanken. Op sommige parkeerplaatsen zijn zo weinig laadplekken dat je letterlijk in de rij moet om je auto op te kunnen laden.

Reis beter plannen: je zult je reis iets beter moeten plannen om ervoor te zorgen dat je op een tijd een laadstation vindt.

Langere reistijd: een laadsessie duurt wat langer dan je tank volgooien. Ook zul je soms even moeten wachten tot er een laadpaal vrij is. Hierdoor zal je totale reis naar de wintersport langer duren.

 

ontdek Oberbayern
Eerder verschenen
Review: SINNER Boreas skibril met verwisselbare lenzen getest
Ook interessant
Helly Hansen: met Ocean Bound gerecyclede skikleding de berg op