Helaas ontstaan er iedere winter weer veel pijnklachten en blessures door het skiën en boarden. Pijn in de knie na het skiën staat met stip op 1. Dit soort ongemak kan je wintersport goed verpesten! En dat terwijl met een beetje goede voorbereiding het meeste leed te voorkomen is.

Om ervoor te zorgen dat je dit jaar pijnvrij kan wintersporten, vroegen we een expert om een aantal tips. Maar die tips krijg je niet zomaar. Want de expert zou geen expert zijn als hij niet eerst wat dieper op de materie in zou willen gaan. De komende weken wordt je daarom gedrild door fysiotherapeut Stijn van de Fysiovrienden. Stijn helpt je deze wintersport blessurevrij te overleven.

Fysiovrienden Stijn en Ruben
Fysiovrienden Stijn en Ruben

Ga je skiën? Pas maar op voor je knieën!

Het is december en het eerste sneeuwfront bereikt de toppen van het hooggebergte. Een dikke poederlaag glinstert onder een strakblauwe hemel. KRIEBELS!! Je zet de tv aan en je zappt langs het journaal. Je hoort dat de eerste gipsvlucht vanuit de Alpen al is vertrokken. Dat gaat jou natuurlijk niet gebeuren. Je hebt namelijk twee keer per week hardgelopen. Je hebt zelfs net de halve marathon gelopen en je bent ook nog eens met je vriendinnen gaan tennissen. Je conditie is nog nooit zo goed geweest en je bovenbenen beginnen eindelijk de contouren te krijgen die je altijd hebt gewild.

In januari reis je af naar je favoriete skigebied en bind je de spiksplinternieuwe latten onder. De eerste dagen gaan heerlijk en tijdens het maken van je korte bochten voel je dat je nieuwe ski’s steeds beter beginnen te pakken. Even snel een instapost van je stoerste ski- pose (stiekem tag je #lindseyvonn). Ook stuur je een screenshot van je snelheidsapp naar je “Vrienden In De Sneeuw” App.

De woensdag breekt aan. Het is wat laat geworden en na de lunch voelen de beentjes wat slap. Maar ach ja, je hebt een skipas voor 5 dagen gekocht; hier ga je natuurlijk op zijn Hollands gebruik van maken. Je knalt die piste naar beneden en het gaat beter dan ooit! Maar dan…. na de 4e bocht voel je het mis gaan. Je ski blijft staan op een ‘buckel’ en je knie draait naar binnen, KNAP!! weg kruisband… En ja daar is de pijnklacht: pijn in je knie, na het skiën.

Waarom ging het ondanks de goede voorbereidingen toch mis?

De beste wintersport 2020 aanbiedingen.

Te veel, te snel

De meeste blessures ontstaan door het te veel doen, te snel nadat je te lang te weinig hebt gedaan. Zo staat bijvoorbeeld de telefoon bij fysiotherapeuten roodgloeiend wanneer het tuinier seizoen is aangebroken. Heb je de gehele winter lekker op de bank Games of Thrones liggen kijken dan kan het zijn dat het bindweefsel in de rug niet gewend is aan het vele bukken tijden het onkruid vrij maken van je stoepje. Vertaal dit naar het skiën. Wij Nederlanders skiën vaak maar één of twee weekjes per jaar. Dit is niet genoeg om je lichaam te laten wennen, adapteren, aan deze belasting. Maar wat is adaptatie precies?

Adaptatie dus

We kunnen het in onze maatschappij bijna niet voorstellen maar in India zijn er mensen die 12 uur per dag gehurkt theeblaadjes plukken zonder last te hebben van hun  knieën of rug. Dit alles heeft te maken met de aanpassing van het bindweefsel. De mensen in India zijn (helaas) vermoedelijk op jonge leeftijd begonnen met dit aanpassingsproces. Het bindweefsel heeft zich langzaam in de tijd aangepast aan deze vorm van belasten. Blijft een bevolkingsgroep generaties lang deze belasting uitvoeren dan kan dit zelfs zorgen voor genetische evolutionaire veranderingen. Maar ook als er geen evolutionair voordeel lijkt te zijn kan het lichaam zich aanpassen aan extreme belastingen. In de westerse maatschappij zijn er genoeg stratenmakers en tuinmannen die geen last van hun rug hebben en zijn er ultralopers die 100 km door de woestijn bikkelen zonder ernstige blessures.

1-0, maar niet voor ons

Evolutionair staan wij als Nederlanders natuurlijk al 1-0 achter als het om skiën gaat. De Nederlanders zijn pas voor het eerst in de jaren ’50 op de Alpentoppen gesignaleerd. Inmiddels stappen daar elke winter een MILJOEN Hollanders de skilift in! Onze knieën lijken echter niet altijd bestand tegen de buckels, tiefschnee en pap maar dat houdt ons als Nederlanders blijkbaar niet tegen. We blijven massaal afreizen naar de skigebieden. Wil je toch blessurevrij de week door komen dat is ‘de key’  je lichaam langzaam aan de specifieke belasting van het skiën te laten wennen. En dit het liefst niet 2 weken voordat je de skibox op je auto schroeft.

Hoe specifiek is specifiek genoeg

Als je jezelf echt goed wil voorbereiden op de aankomende wintersport dan ga je het niet redden met een paar squats en lunges.

Je zakt wel hiermee door de knieën en je spant je bovenbenen aan maar dat is niet voldoende om je lijf te laten aanpassen aan de complexe bewegingen die plaatsvinden tijdens het skiën.

Om erachter te komen welke bewegingen en oefeningen dit wel zijn is het belangrijk wat dieper in te gaan op de juiste skitechniek. Zo kan je je straks optimaal voorbereiden.

Wintersport tips van Stijn

Stijn heeft al aardig wat uurtjes in de sneeuw doorgebracht. Als skileraar heeft hij lesgegeven in Oostenrijk en omdat zijn schoonouders in Oostenrijk wonen is hij nog een paar keer per jaar in de Alpen te vinden. Zijn tweede passie is fysiotherapie. Tijden zijn Bachelor afstudeerstage heeft hij een seizoen meegedraaid met het SnowSportacademy racingteam en heeft hij zijn twee passies met elkaar kunnen combineren. Hierna heeft hij nog een Master in de Manuele therapie afgerond en is hij nog doorgegaan aan de Universiteit van Brussel. Op dit moment is hij praktijkeigenaar van de Fysiovrienden in Eindhoven, geeft hij les op de opleiding Manuele Therapie aan de SOMT en is hij aan de VU aan het promoveren naar het herstel na hernia (operaties). 

Stijn heeft al aardig wat ski-blessureleed voorbij zien komen in zijn carrière. Leed dat mogelijk voorkomen had kunnen worden. Daarom zet hij zich graag in om mensen goed te informeren voordat ze de lange laten onderbinden. In deel 1 van dit 4 luik vertelt hij waarom skiblessures vaak ontstaan. In deel 2 gaat hij dieper in op de verschillende blessures die voorkomen bij het skiën. In deel 3 geeft hij oefeningen om je bindweefsel te boosten en tot slot geeft hij nog een aantal aanvullende tips om je optimaal voor te bereiden. 

Zoals veel fysiotherapeuten, bieden de fysiovrienden een skifit-programma. In dit programma word je in een aantal weken tijd klaargestoomd om blessure-proof op de skies te verschijnen. Wil je meer informatie over dit programma kijk op https://www.defysiovrienden.nl/skifit-binnen-no-time/ 

0 Commentaren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Eerder verschenen
5x skibril aanbiedingen die je niet wil missen
Ook interessant
Aftellen naar de winter: sneeuwkanonnen worden klaargezet