Dat Decathlon een betaalbare wintersportcollectie heeft zal niemand zijn ontgaan. De afgelopen jaren hebben de producten ons positief verrast tijdens de vele producttest voor de Wintersport Gear Guide. De prijs – kwaliteit verhouding van de skibrillen, skihelmen, ski handschoenen en thermoshirts van Decathlon is ieder jaar weer verrassend goed. Deze winter hebben we de Decathlon ski’s getest, welke de verwachtingen overtroffen.
Gewetensvraag: hoe duurzaam zijn producten van Decathlon
De vraag die ons bleef achtervolgen was echter: onder welke omstandigheden worden deze producten gemaakt? Diverse documentaires met horrorbeelden van kinderarbeid, ongezonde werkomstandigheden en milieuvervuilende middelen hadden de indruk gewekt dat goedkope kwaliteit niet bestaat zonder schade aan te richten. Dus toen we de kans krijgen om het hoofdkantoor van Wedze en Quechua (de wintersportmerken van Decathlon) te bezoeken om het proces met eigen ogen te aanschouwen, grepen we dat met twee handen aan. En wat we tegenkwamen was één grote verrassing. Dus lees en kijk mee!
Alleen maar eigen ontwerpen
Decathlon koopt haar producten niet in Aziatische landen in. Producten van Wedze en Quecha worden allemaal in Frankrijk bedacht, ontworpen en getest. De kleding en de hardware worden hier uitgedacht en getekend. En ook de eerste proefmodellen worden hier gemaakt. Wij bezochten het kantoor rond lunchtijd. We zagen nog net hoe de medewerkers in hun skikleding richting de nabijgelegen piste vertrokken. Klaar om hun prototypen te testen in de sneeuw.
Hoe duurzaam zijn producten van Decathlon?
Nadat de eerste prototypen zijn goedgekeurd op de piste, wordt de productie van grotere oplages in gang gezet. Dit gebeurd niet in Frankrijk, maar is uitbesteed aan productiebedrijven. Voorzichtig stel ik de vraag die mij de afgelopen jaren heeft bezig gehouden: “Hoe duurzaam is deze productie eigenlijk?”
De commercieel manager van Decathlon kijkt me glimlachend aan. En dan steekt hij vol passie van wal: over controles, bezoeken aan Aziatische bedrijven, interviews met medewerkers en de impact van kledingproductie op het milieu. Zo ontdekte Decathlon medewerkers dat merino wol in Afrika als afvalproduct werd gezien. Na het scheren van de schapen, werd dit restproduct als afval verwerkt. Decathlon besloot de wol op te kopen. En dat is maar één van de vele vormen van verantwoord ondernemerschap wat in de DNA van het bedrijf zit.
Op de werkvloer zien we zelf dat niks wordt weggegooid. Resten stof, voering, kapotte ritsen of een restant knopen. Alles ligt gesorteerd te wachten om hergebruikt te worden in een volgend prototype.
Nieuwe collectie ski’s
Ten slotte bezoeken we de engineering afdaling waar de afgelopen maanden keihard gewerkt is aan een nieuwe collectie ski’s en skischoenen. Tourski’s, freeride ski’s en een collectie pisteski’s. Van beginners tot expert, van piste skiër tot mountaineer, aan iedereen is gedacht.
De volgende dag mag ik met het Decathlon team mee de piste op om de ski’s te testen. Het is al snel duidelijk dat ik deze dag niet op pad ben met de gemiddelde kantoormedewerkers. Stuk voor stuk zijn de medewerkers van Wedze en Quecha sportieve wintersportliefhebbers. We racen over de pistes, naast de pistes en bespreken de vele bergtoppen om ons heen in de lift. Ik bevind me in een explosie van wintersport passie en heb het gevoel dat ik in mijn eigen taal kan spreken ondanks dat mijn Frans zeer erbarmelijk is.
Goede prijs, kwaliteit en een schoon geweten
De volgende dag kijk ik met ene heel ander gevoel naar de overdaad aan producten in het Decathlon filiaal nabij Chamonix. Het is nog steeds heel veel. En het is nog steeds uitermate betaalbaar. Maar nu ik het verhaal achter de producten ken, kan ik het kopen met een schoon geweten. Met een volle boodschappentas en een schoon geweten loop ik even later de winkel weer uit.
En binnenkort laat ik jullie alles weten over de nieuwe collectie ski’s, die we in Frankrijk getest hebben.
Mede eigenaar op-wintersport, specialist familie wintersport en skikleding expert
Maaike woont in Oostenrijk en staat in de winter zo’n 80 dagen op de ski’s. Zij leerde het skiën pas als volwassene, maar sinds die eerst wintersport is ze verkocht. Vanaf oktober is ze bezig met de voorbereidingen voor de wintersport en ze stopt pas op 1 mei. Ze is er altijd op uit om de familie wintersport te combineren met haar voorliefde voor lekker eten. Ze is bereid daarvoor de hele wereld over te skiën.
- 20 jaar wintersport ervaring
- 70+ skigebieden bezocht
- 7 wintersportlanden
0 Commentaren