De kerstvakantie staat voor de deur. Voor duizenden Nederlanders het moment om op wintersport te gaan. Komende twee weken zullen heel veel Nederlanders zo’n 1.000 kilometer over de snelweg afleggen om een paar dagen te kunnen skiën of boarden. Een deel zal dat ’s nachts doen. En dat is misschien niet zo heel verstandig.
Slaapgebrek achter het stuur is net zo gevaarlijk als het gebruiken van je mobiele telefoon, drugs of alcohol tijdens het rijden.
’s Nachts door Duitsland, aantrekkelijk rijden maar gevaarlijk
Er zijn genoeg redenen om in het pikkedonker de lange route naar Oostenrijk, Frankrijk of Zwitserland af te leggen. Het is rustig op de weg, er is minder kans op file en je hebt een dag extra om te skiën of boarden.
Maar onderschat het gevaar niet. In het donker rijden eist veel meer concentratie dan overdag rijden. Zeker omdat wij Nederlanders niet gewend zijn aan de slecht verlichte Duitse snelwegen. Om nog maar te zwijgen over de afstand. In Nederland is het al ver wanneer je 100 kilometer moet afleggen. De rit naar de wintersportbestemmingen is al snel 900 – 1.100 kilometer.
Gaat het onderweg ook nog sneeuwen? Dan wordt het nog veel gevaarlijker. ’s Nachts is er namelijk veel minder verkeer op de weg en blijft de sneeuw veel sneller en langer liggen. Bovendien dwarrelen de sneeuwvlokken als het ware naar je toe, wanneer je met grote snelheid over de snelweg rijdt. In het donker je sneeuwkettingen monteren is trouwens ook geen pretje. 😉
Slapen met je ogen open
Oververmoeidheid speelt bij 15 procent van alle ernstige ongevallen op de Europese snelwegen een grote rol. Waarschijnlijk herken je de symptomen wel. Gapen, slechte concentratie en af toe ben je even helemaal weg. Op het moment dat je vermoeid bent, maakt je lichaam zogenaamde ‘microdutjes’. De hersens schakelen dan een paar milliseconden in de slaapstand. En hoewel je ogen nog open zijn, zie (en hoor) je niks.
Met deze strategieën voorkom je ongelukken.
Ben je, net als wij, geschrokken van het gevaar van ’s nachts rijden? Gelukkig kan je met een van deze twee strategieën net zo rustig, maar wel veilig naar de Alpen rijden.
‘s Avonds rijden en overnachten
Vertrek aan het eind van de middag uit Nederland. Rij door tot voorbij de drukke knooppunten zoals München of Memmingen. Boek een overnachtingshotel in Duitsland of een hotel langs de snelweg in Frankrijk en overnacht daar. Je kunt het beste kiezen voor een hotel waar je 24/7 kan inchecken (hier staan onze favoriete hotels onderweg naar Oostenrijk). Dan hoef je je ook niet druk te maken over het tijdstip dat je bij het hotel aankomt. Na een korte nacht (in een echt bed), rij je de volgende dag in alle rust de laatste 1-2 uur naar de bestemming. Op deze manier kom je uitgerust aan én kan je een dag extra skiën of boarden.
Boek van zondag tot zondag
Een andere optie is om een appartement of hotel te zoeken van zondag naar zondag. Op zondag is het een stuk rustiger op de snelweg, mede doordat in Duitsland vrachtwagens op zondag niet op de snelweg mogen rijden. Helaas is het wel een flinke zoektocht om een accommodatie te vinden die je van zondag tot zondag kunt boeken. De meeste kans om iets te vinden is via Booking.com.
9 tips voor wie toch ’s nachts wil rijden
Wil je toch liever ’s nachts naar de Alpen rijden? Dan hebben we nog 7 tips waardoor de kans dat je veilig aankomt op je wintersportbestemming een stuk groter wordt:
- Zorg dat je voor vertrek minimaal 6-8 uur slaapt. Wil je om 03:00 uur vertrekken, ga dan om 21:00 uur slapen.
- Rij samen. Wanneer de een rijdt, kan de ander uitrusten.
- Pas op elkaar, bijrijder en andere passagiers moeten ook opletten of de bestuurder nog fit oogt.
- Neem regelmatig pauze: iedere twee uur rijden, een kwartier rust.
- Wordt je moe of slaperig? Zoek dan een parkeerplaats en neem rust. Een powernap doet wonderen, maar niet langer dan 30 minuten, want dan slaap je te diep en worden je hersenen trager. Ideaal is tussen 15 en 20 minuten.
- Eet en drink voldoende. Geen zware maaltijden, maar kleine, licht verteerbare snacks. Bijvoorbeeld broodjes, soepstengels of (onze persoonlijke favoriet) lempers. Zorg ook voor een goede thermosfles (wij hebben deze) met thee of koffie en voldoende drinkflessen met water.
- Zet de kachel niet te hoog. Warmte maakt slaperig, dus zorg dat het fris blijft. Hebben je passagiers het koud? Zorg dan voor een deken of slaapzak waar ze onder kunnen slapen.
- Bereid je goed voor! Leg de sneeuwkettingen en een paar handschoenen bovenop (voor het geval dat) en zorg voor dat je een hoofdlampje of goede (oplaadbare) zaklamp bij je hebt.
- Blijf in alle gevallen rustig en stop op tijd!
’s Nachts rijden of niet, wat vind jij?
Rij jij ook graag ’s nachts naar je wintersport bestemming? Of rij je liever overdag? We zijn heel benieuwd naar jullie ervaringen, meningen en tips. Laat je het ons weten via het opmerkingenveld onder het artikel?
Vanuit Oostenrijk schrijf ik over mijn grote passie: wintersport. Jaarlijks breng ik meer dan 100 dagen in de sneeuw door, waarvan een groot deel in verschillende skigebieden. Het liefste schrijf ik over skigebieden, nieuwe liften en natuurlijk sneeuw!
6 Commentaren
Sinds ik kinderen heb (1998) rijd ik al die jaren in de nacht naar de Franse Alpen. Geen gejengel, geen hongerige en dorstige kinderen en tig keer toiletbezoekjes etc…., maar gewoon stilletjes de nacht doorkruisen met zoete lieve slapende kindjes op de achterbank. Vroeg op bed, dan na de wekker rustig auto inpakken (voorpret) en dan de kinderen één voor één met kussentje en dekbed in de auto.
Nu doe ik het nog steeds om de soms onervaren chauffeurs in winterse omstandigheden en vele aantallen auto’s te ontwijken, om maar niet te spreken van wegwerkzaamheden en files. Laatste tussenstop altijd ergens waar de sneeuwgrens in zicht is en wanneer de zon op komt. Ontbijten met een croissantje en vol adrenaline van blijdschap leef ik na een powernap helemaal naar onze accommodatie toe. Laatste korte etappe is dan ook een feest, omdat de kinderen dan ineens in een winterlandschap zijn beland en bijna op plaats van bestemming zijn. Eenmaal op bestemming zie ik één voor één de gasten van de afgelopen week vertrekken en is het rustig in de skiverhuur en op de piste. Tijdens het wachten op de sleutel genieten we alvast van een brunch in één van de gezellige restaurantjes. Ik kijk er nu alweer naar uit 🙂
Lekker zaterdagmiddag 12:00 rijden. 21:00 een hotel na München en dan de volgende ochtend fit naar de piste . Nooit last van druktes en files. Gewoon relax de vakantie beginnen. Tip: nooit op vrijdagmiddag of zaterdag ochtend terug naar huis. Altijd file
Goede top Robbie! Bedankt..
Kijk de meeste mensen gaan er prat op van ik
Ben in een dag of nacht heen gereden de ervaring van de personen is ook verschillend ik heb 36 je touringcar buitenland er op
Zitten en vooropstellend dat snachts rijden onnatuurlijk blijft is het ten alletijden Allert zijn geblazen en zeker snachts je kunt ook te overmoedig zijn en dan kom je vroeg of laat van een koude kermis thuis overdag zie je de weg beter en ja het is wel drukker maar het is hoe een ieder voelt of wil maar twijfel je ga dan eerst overdag uitgerust met MS banden en sneeuwkettingen (vaak verplicht )
Rijdt al jaren lang ’s nacht en blijf het ook doen ook.
Geen last van drukte, files of de warmte.
Bij aankomst ’s ochtend in het appartement (moet wel kunnen uiteraard, is ook niet bij iedereen zo), even lekker douchen en je hebt nog wat aan je dag, dus 1 dag extra vakantie zonder een extra dag te hoeven opofferen, alleen maar voordelen.
Dus wij rijden nooit meer overdag.
Hebben het jarenlang gedaan s’nacht rijden, maar we doen het niet meer. Kwam elke keer toch wel brak aan. En had verder niets meer aan de dag. Nu gaan we een dag eerder, wel vroeg om 06:00 maar is voor mij gewoon deze tijd en overnachten in een hotel in zuid Duitsland. Alleen maar voordelen , vakantie 1 dag langer, je blijft in je bioritme.Ziet veel meer van de omgeving. En je komt mooi uitgerust aan op je vakantie bestemming. Dus wij gaan nooit meer s’nachts rijden.
OP-WINTERSPORT.NL BLOG